söndag 1 januari 2012

Vi skriver 2012...


Härifrån skogen säger vi idag GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET!!!! Vi skriver 2012 i almanackan och vi har ett helt nytt oskrivet blad för det här året framför oss. 

Det första och mest spännande här är väl valparna som vi väntar in om sisådär 30 dagar nu...ska bli jättespännande!!!! Vi vägde ju Chili igår och trots att hon äter som en gråsparv och är ute och går rundor fortfarande med oss så har hon gått upp ett och ett halvt kilo! Så nån bor därinne helt klart....

Det vi har börjat med oxå är att Mints spårträning igen. Hon var ju i princip klar för viltspår redan förra våren men nånstans kom jag av mig och tiden räckte inte till. Snön stod i vägen tror jag det mer heter och sen kom jag aldrig igång igen, inte med nån av hundarna. Latmask. Hur som helst, idag har jag lagt ännu ett godisspår åt henne, med betydligt längre mellan godisarna och uppe i hagen, spåret var rätt långt och låg en bra stund. På öppet fält blåser ju dessutom vittringen från mig iväg lite kvickare. 

Måste säga att hon spårar fint, hon går med näsan i backen hela tiden. Först på fältet, med två vinklar, och sen upp i skogen i boket och över en gärdesgård. Inga tveksamheter alls. Ännu en vinkel inne i boket. Sammanlagt var spåret ett par hundra meter. Jättenöjd med henne.

Efter spårandet körde jag ett pass lydnad med henne och det gick jättebra. Fokuserar på lugn och ro på båda hundarna, Chili fick köra lite linjetag och dirigering i skogen häromdagen och då när jag var med Hanna i skogen så fick hon ett sök och där fokuserar jag på att hon ska komma in med dummien och sitta och hålla den en stund innan jag tar den. Domaren sa ju på provet att jag sliter ut viltet ur mun på hunden och det är väl lite det där som är så signifikant för mig, skynda skynda. Nu har jag tänkt om och tänkte ska nu hunden vara ledig ett tag så kan jag lägga fokus och få in den detaljen så den ser snygg ut!

Sen ska vi då lägga på lydnaden på Mint oxå till appellklass start i mars är det tänkt. I Varberg. Den 17e. Får se hur det går. Apporteringen är väl den som sitter längst inne, fortfarande. Men den ska vi lösa, vi har ju redan börjat jobba på den oxå igen. Igen ja. Jag gör verkligen som Kent Svartberg sa, jag jobbar på det som är lätt. Dumt. Mycket dumt. 

Chili fick oxå ett lydnadspass idag. Där fokuserar jag på att ligga kvar trots att jag kommer tillbaka, går runt, går som ett fyllo mot henne etc. Likadant på ställandet. Stå kvar. Trots att jag går iväg igen, trots att jag går runt dig. Beröm hela tiden. Funkade fint! Jättenöjd!

Slutade med en snabbpromme upp i skogen.

Nu middag!

Välkommen 2012!

1 kommentar:

  1. Ja tänk vad fort tiden går, å nu stundar 2012. Hoppas att du har det riktigt bra i ditt liv med dina fina hundar...

    Kram Lilitha

    SvaraRadera