lördag 17 september 2011

Kärlek

idag har varit en härlig dag. Vaknade i morse när sambon kom hem, gick ut och flyttade fåren, släppte ut hästarna, gick och la mig igen bara för att gå upp en stund senare. Hanna kom på att hon skulle åka till en kompis så jag körde henne dit och sen åkte jag hem, bryggde kaffe och la upp en liten plan för dagen.





Städa hönshus, prio ett!



Sätta igång pannan och göra iordning i pannrummet så veden för i vinter kan köras in!



Plocka väck lite vissna växter...



Jag började med hönshusen...gick och gnolade för mig själv, gick och tömde sockerlådan jag hade växter i, under den var en halv myrstack med VITA myror?????? Hoppas hönsen blir glada när dom hittar dom....fortsatte mot hönsens hus, pratade en stund med vår nya svarta Australorphöna och dom två wyandotterna som går utanför och äter äpplen mest hela dagarna....



Sen upp till stora hönshuset och gjorde rent. Städade upp efter blåsten på baksidan när jag ändå var igång.



Sen gick jag in i pannrummet, tände pannan. Tog dom stora vedträna och staplade fint utanför själva vedutrymmet och hämtade sen en låda och la lite brädor och sånt i från stalltaket...behövde en lådda till så jag tömde lådan sotaren hade lagt aska i....fick hela huvudet fullt med aska eftersom det yrde up aska precis när jag slängde den på sophögen..hualigen!



In i pannrummet igen och fyllde låddan med småpinnar...sopade rent på golvet, gjorde rent väggarna. Riktigt nöjd med resultatet sen!



Efter det skulle jag gå ner till hästarna men stannade upp en stund på vägen hos fåren. Satte mig i fårhagen och pratade, vårt bagglamm Leo kom med sin mor Lilla Bä fram och puttade lite på mig, Lilla Bä blev kliad en stund sen fortsatte hon till dom andra fåren, men inte Leo. nej han la sig ner nästan i mitt knä och där låg han och vi satt där ganska länge innan jag till slut blev kall i rumpan och begav mig mot vattenslangen för påfyllning av fårens vatten...när jag gick mot vattenutkastet hörde jag ett bäande bakom mig som inte var av denna världen, där stod Leo i hagen och verkade säga hallååååååååååååååååååå min huvudkudde försvann!



Fortsatte ner till hästarna när vattnet var påfyllt och gick ut till min absolut goaste häst genom tiderna, Zimone. Kliade, hon använde mig som kliställning, killade manen, gosade, till slut stod hon och halvsov mot min axel...goa hästen min....



Man fylls av en sån kärlek tillsammans med djuren, denna totalt hängivna lojala kärlek som ingenting kan övervinna. Man behöver inga ord, man vet att man bara finns där för varandra. Man känner värmen och man bara är, det är balsam för själen och sån kärlek kan man sällan finna hos människor, denna totala kärlek som verkligen övervinner allt och bara är där, vad som än händer!



Mockade ur stallet, gick in och väckte sambon, tog en dusch och körde och handlade. väl hemma lagade vi en god middag och körde sen och hämtade Hanna hos Mimmi, satt där med hennes föräldrar och pratade ett par timmar och vips dags att åka hem.



Nu är det kvällen, imorrn är en ny dag!



Ha en go söndag!



Här nedanför, tre generationer damer;





Burton Flash, mormorsmormorsmor




Rolökke Fleur, mormorsmormor tillsammans med Fleurs prins, e Vaquero, och deras lillmatte, dvs jag, 9 år gammal....Fleur var min allra första häst och kom till mig den 15e december 1979....då var jag knappt 8 år...





Brandts Aniara, dotter av idag tillsammans med mor Zimone....man kan iaf inte missta sig att dom generna, dom går rakt igenom...den vita bläsen och den fuxfärgade pälsen, tillsammans med den smått melerade manen...är det konstigt att jag blev bara kär vid första ögonkastet? Zimone önskar jag sååå att jag hade fått hem tidigare...hon är en sån underbar personlighet!!!!

3 kommentarer:

  1. Hej i halländska myllan ... önskar en trevlig söndag. Tänk vilken tur dina hästar, får, höns och hundar har - dom får ju bo hos dig !

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart liv du har Ulrica!!!! Nu får det berikas av två kissar oxå, jag är SÅÅÅ glad att de ska få flytta till dig och Lyckebo! När? Skriv direkt till mig så kan vi bestämma! Jag har ju mailadressen på bloggen! Kramen på Damen! Mjau och spinn och kurr från Mickan, Gandalf och Kola...

    SvaraRadera