onsdag 14 september 2011

The daily dirigeringspass!



När jag var på föreläsning för Kenth Svartberg så sa han nåt väldigt sant. Vi tränar ofta på det som går bra....och är sämre på att träna på det som går dåligt. Precis så gör jag oxå. Det är ju roligare att träna när det går bra än att träna nåt som känns....långsökt?



Dirigeringen med Chili är inte långsökt egentligen alls. Den är bara svår känner jag. Det där att få henne dit jag vill när jag vill.



För att inte hamna i samma fälla som alltid så har jag bestämt mig för att tills dirigeringen faktiskt sitter, tills jag faktiskt får hunden dit jag vill alltid när jag vill, fick reda på häromdagen att dirigering *bara* är hjärntvätt, så har jag bestämt mig för att ett pass om dagen. Ett dirigeringspass om dagen, inte långt, men välplanerat. Och INTE på samma fläck i hagen utan på olika fläckar runt om på markerna hela tiden! Och öka gradvis! Det är oxå nåt jag är jättebra på att öka svårigheten med hästakliv för att bara konstatera att det där sitter inte! Ligger kanske i min icketålmodiga skyttkaraktär, vad vet jag men det är väldigt typiskt mig!



Igår var vi iaf i hagen, jag slängde dummisar som ett v, och så slängde jag 3 på rad uppe i hagen, dom skulle in i den ordningen jag ville. Började med att sända henne på linjetag snett ner i hagen, det gick fint. Sen upp till stolpen i hagen, ca ...50 m? rakt upp och sen höger. Gick oxå fint, men hon fick vind på en jag hade lagt i kanten på hagen, ett stoppblås och upp igen till vänster. Den tog hon hem. Sen ett vänsterskick på lite kortare sträcka, kanske 20 meter på sin höjd. Gick finfint. Sen ett längre linjetag till vänster om stolpen, lika långt som till stolpen alltså ungefär 50 m.



Sen gjorde jag om det skicket igen och sände henne höger, där låg en dummie precis bredvid stolpen. Gick oxå fint.



Idag tog vi en hög med dummies och gick upp ovanför grannens tomt. La ut en dummie mitt på gräsmattan och en ovanför gräsmattan. Hon skulle förbi störningsdummien och bort till den längst bort, störningsdummien låg nog ca 4 meter ifrån där hon sprang. Efter att ha först tänkt sig ta den till höger så sände jag henne vidare förbi och upp till den första. Inga problem. Sen backade jag, upp och stopp och blås stopp för att sen sända vänster. Inte heller några problem förrän hon kom till vägen. Ska jag ÖVER den????? Japp, över vägen! En halv sekunds betänketid och sen gick hon över och hittade sin dummie.



Backade igen och sände henne upp, blåste stopp och höger på störningsdummien. Inga problem. Sen upp igen, hade lagt ut den längst bort från första början men nu suddat den så det blev ut, blåste stopp och nytt utkommando. Då ansåg hon att hon skulle gå höger igen och fick ett nytt stopp, gick närmare henne och skickade henne ut. Då gick hon ut utan problem. Slängde den igen och gjorde om. Finfint.



Till slut var det upp och till höger och det gick kanon, så då gick vi hem! Passen är inte långa och avstånden inte långa men Chili tappar lätt modet om man tragglar för länge så det är mycket beröm och små övningar!



Små små pass varje dag, så ska vi nog få till detta oxå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar