tisdag 23 augusti 2011

Vi höjer ribban!


Detta inlägget är nästan lite magiskt bara att skriva, jag inser vad som är på gång så att säga.


Nu tycker säkert många av er att jag är löjlig men när jag började om med Chilis jaktträning förra året så var målet nybörjarklass en etta. Stopp. Det fanns knappt i tanken att komma längre. Om ens dit.


Idag har vi höjt ribban. Vi har börjat träna inför öppen klass och det känns fantastiskt bra. Ikväll när jag kom hem till sambon så sa jag att med lite idog träning så tar vi den där ettan i öppen om två månader. Träning och lite tur. Vi satt och pratade om det idag om hur upplägget ser ut i öppen, har ju aldrig precis som när jag startade i nybörjarklass första gången, ens sett ett öppenklass prov. Det gick ju så fort på Hunneberg så vi hade ju liksom inte ens en suck att åka och kika på andra rutor.


Idag började vi med en lång transport bort till första stationen där Lasse stod redo med en dubbelmarkering. Chili var först, Whiskey stod bakom. Inte en ansats till knallning och off she went! Plockade båda två utan problem!


Sen skulle Whiskey ta sitt linjetag och sen sin dubbelmarkering. Det som jag har känt är Chilis akilleshäl är att sitta och vänta på sin tur men det gick fint, hon satt stilla och hon var tyst.


Sen var det Chilis linjetag och det gick kanon!


Nästa transport var till söket och där kom Chili in med fasanen det första hon gjorde. Snyggt! Sen en fågel till och sen väntan på Whiskey. Stilla och tyst väntan. Sen tog Chili en kanin och Whiskey hämtade sista fågeln.


Dags för vattnet och en dubbelmarkering. Gick jättefint även där, hon markerar snyggt och håller markeringen, inga tveksamheter och fin ork både ut och hem.


Sen skulle Whiskey ta linjetag och dubbelmarkering och även här satt Chili stilla och tyst på sin väntan.


Sen skulle jag göra ett linjetag som avslut över vattnet och upp på andra sidan, det var nåt vi aldrig hade gjort förut och Chili tog linjen över sjön fint men väl därborta blev hon liksom vilse, hon verkade fundera på att gå upp men jag stöttade inte henne tillräckligt så hon vände ner i vattnet igen och simmade längs kanten. Jag ropade då tillbaka henne och hon fick en simtur över hela sjön igen...


Lasse gick bort och markerade fåglarna och sen jäklar simmade hon över, tog fågeln och kom hem med den igen! Duktig tjej! Ska lära henne över istället för ut när hon ska över sjön!


Nu kan man ju då tro att Chili var trött men ikväll går hon liksom på högvarv, hon var inte ett dugg trött när hon kom hem men sover nog ändå gott inatt!





3 kommentarer:

  1. Såååå kul att se er tillsammans och Chili är grym!

    SvaraRadera
  2. Jag kan nästan ser er hur ni jobbar.
    Underbart beskrivet!
    Lycka till!
    kram

    SvaraRadera
  3. Låter härligt...:)
    Önskar dig en underbar helg, vännen..:)
    Kram!

    SvaraRadera