onsdag 31 augusti 2011

Två riktigt lyckade träningspass!




Igår fick vi till två riktigt bra träningspass, ett på vardera hundar.




På förmiddagen var Hanna o Whiskey här jag hade kommit på att grannen hade sumpmark att träna på så sagt och gjort, vi tog bilarna, hundarna och åkte upp till sumpet!




Vi började med Whiskey som fick först en enkel markering, sen en dubbel och till sist en trippel. Efter markeringarna var det linjetag från känd plats och till sist ett sök med sju dummies utlagda, där var dessutom två diken mitt i söket.




Efter Whiskey var det Chilis tur. På första markeringen KNALLADE hon!!!!! Kan säga att tonläget var ett helt annat och hon fick komma tillbaka igen!!!!




Följden blev att hon nästan tappade den punkten. Vi gjorde om igen och då gick det bättre.




Sen blev det dubbel och det fixade hon, slutligen trippel oxå efter ett omskick.




Det är BRA kan jag säga att träna med Hanna, Hanna är lika rak som jag så hon berättar vad hon ser när man tränar. Igår hade jag brådis. Det har jag å andra sidan alltid! Men inget jag faktiskt tänker på själv....guld att nån annan faktiskt talar om det!




Efter markeringarna var det dags för sök. Alla kom in utom den yttersta, då började Chili bli märkbart trött och jag valde därför att dirigera ut henne dit och när jag gjorde som vår fröken - läs Birgitta - sa, så gick det bra! Stoppsignal, ner med armen och sen vänster signal!




Slutligen hade vi linjetag och jo Chili det gick fint! Puh! Mycket att tänka på! Till sist fick Chili sitta passiv medan Hanna kastade godis till Bacci. Tyst och fint!




och jo till allra sist blev det 3 och en halv minuts plastliggning som gick kalas!




Igårkväll var det dags för pass nummer två med Mint. Mors atombomb!




Vi var där lite tidigare på kursen igår vi har ju missat några gånger så vi hade lite att ta igen. Vi började i lilla fållan med höger och vänster det gick bra! Läs kanon!




Sen var det dags att släppa kontrollen och ta plats framför fåren.........................................




Har ni sett en gubbe på en flygplats som viftar med spadar???? Så kände jag mig :O). Ungefär.




Mint är snabb. Supersnabb! Ultrasupersnabb! Och ja hon ser väldigt tydligt sin mattes förvirrning....väldigt tydligt! Alltså när fåren tar kommando och springer förbi mig för att jag är för långsamt....då springer Mint runt. Matte blir arg....medan hunden följer sin instinkt! Fattade ju inte jag!!!!!! Sen blev allt väldigt mycket lättare när den polletten hade rasat ner!




Sista passet vi gjorde igår i den stoooora hagen var riktigt bra och vi var både trötta och mosiga i skallen både jag och Mint när vi åkte hem! Nu ska vi öva hemma med longerspö och dressyrspö - det är dom som agerar spatlar - och sen hoppas vi att det sitter till slut!




Ikväll blir det soffkväll tillsammans med Hanna!



jo och förrästen.....ser ni sötnosarna här uppe? Den lille randige och den lille röde ska flytta hit senare i höst....så länge klarade jag mig utan att ha nåt ulligt mjukt att gosa med......




Tjing!




2 kommentarer:

  1. ooooh så söta små katter..............

    SvaraRadera
  2. Men vilka sötnosar, man bara smälter... farligt att se sådana som är "til salu". Förstår att du inte kunde motstå!!!

    Vad gulligt av dig att fråga om Olivia ville komma och prova att rida...det ville hon gärna...
    Hör av dig när det passar er, denna helgen är jag dock bortrest.

    Trevlig helg!

    Kram Mariette

    SvaraRadera