fredag 26 augusti 2011

Så är det helg igen!



En bild som speglar hönsens olikheter i äggläggning....


Just nu har vi dock äggtorka här om det finns nåt som heter så. Hönsen ruggar, det ligger fjädrar överallt på gräsmattan och dom själva ligger mest och jäser under trappen medan hönsmor dvs jag springer med vitaminer i vattnet och försöker serva och få dom att inse att dom ska börja lägga ägg igen....snart!!!!


Igår var jag och Chili för en mest avstämning var vi står inför öppenklassen på jaktprov hos vår allra bästaste *fröken* Birgitta.


Vi började med att lägga ut en kvalitetssäkring av höger och vänster, Birgitta la ut en liten dummie till vänster som inte chili fick se och sen kastade hon två till höger som dragning och sen skulle jag då skicka chili på den till vänster för att se om hon fattar höger och vänster eller om hon går på dragningen. Den biten funkade dock och Chili hämtade den till vänster.


Sen skickade vi till höger och det gick fint det med.


Efter det knatade vi ner för backen och Birgitta hade kastat ut tre dummies på en liten ö där Chili skulle simma rakt ut och upp på ön. Vi gjorde ju det på träningen sist och då fastnade Chili i vattenkanten men igår tog hon sig ut på ön och sökte fint.


Vi gjorde det då tre gånger och jodå hon löste det fint. Ett par gånger försökte hon så att säga springa landvägen men se den nissen gick inte!


Efter det var det en trippelmarkering. Dom första två löste hon fint, den sista som var den första hade Birgitta kastat i granen och den tappade hon så att säga, och så skulle jag försöka dirigera henne men där såg man tydligt att vi har tränat för lite på att vara på andra ställen plus att min skyttkaraktär kom fram, jag har lite för brådis och måste lära mig dirigera henne lugnare. Det blev läxan till nästa gång :O)


Sen blev det tre enkla markeringar till en punkt och enkla markeringar är ju inga problem. Det som blev problem sen var när jag skulle blåsa stopp där markeringarna fallit och sen skicka henne ut igen. Där fastnade hon och vi fick hjälpa henne. Med lite hjälp och stöd sen på nära håll fixade hon det dock, läs mycket hjälp.


Sen la vi slutligen lilla dummien och sände henne uppifrån kullen igen där vi hade börjat och då rusade hon rakt ut och tog dummien.


Det vi behöver träna på är alltså dirigeringen och att jag lugnar ner mina flaxande armar :O). Sambon skrattade när jag kom hem och sa att som vanligt så är det ju jag och inte så mycket hunden. Men det visste vi ju å andra sidan :O).


Nu är det då träna som gäller, träna och nöta!

Chili är anmäld till två öppenklassprov om 2 månader så tills dess hoppas vi att vi är med på rätt planhalva! Och så ska vi anmäla till kkl!!!!


Nu är det fredag imorrn åker jag med Hanna och Whiskey till Kilanda som sällskap när Hanna startar Whiskey i öppenklass, ska bli spännande att se hur upplägget ser ut! och sen på söndag är det namngivningsfest för min brorsdotter!


Däremellan ska vi få till lite träning, först ut närmaste timmen är det vallning med Mint och dirigering som gäller! Med Chili då :O)


Ha en go helg!

3 kommentarer:

  1. Det låter som en kanon kula ..jisses vad roligt att det går så bra.....massor med lycka till!

    Ha en underbar helg!
    kram wivi

    SvaraRadera
  2. Hej Ulrika!

    Hoppas allt går strålande!!! Och det gör det säkert!

    Så du får vara lite hönsmamma också,...*ler*...
    Kanske hösten får fart på värpningen...eller dina vitaminer...
    Det var väldans stor skillnad på äggen, sånt ser inte den som köper dem på Konsum..hmmm...

    Hoppas allt är bra med er!

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  3. Våra höns värper nåt alldeles förfärligt mycket just nu. Det är första gången alla värper samtidigt. Annars brukar dom börja när värmelampan sätts på runt jul så där.

    SvaraRadera