onsdag 25 maj 2011

Vallningskurs!


Igår började vi vallningskurs med Mint! Hur roligt som helst! Vi fick träna lite på valpkursen redan och sen har vi övat hemma och det har hela tiden gått fint med Mint, redan som valp fick hon ju valla in hönsen.....det jag har känt dock är att hon kan bli lite för livlig, lite för yvig och eftersom jag aldrig har kört vallning innan har jag inte haft en aning om hur jag ska stävja det. Därför ska det bli extra roligt att gå kursen, jag ser ju att hunden verkligen är duktig vallare!

Vi var en härlig liten grupp, fyra syskon från kullen och tre andra hundar. Blir en härlig liten grupp!

Vi fick börja med att hundarna sprang runt fållan bara, för att se hur dom betedde sig. Där satte Mint in sitt stora EYE och skötte sig exemplariskt ända tills hon skulle komma till matte igen. Då fick vi lägga in ett liggkommando annars hade jag nog gått runt fållan fortfarande....

Sen var det lydnad och där märktes tydligt hur mycket stadigare Mint har blivit, hon lyssnar bättre nu och har mognat. Det gick fint men som belöning fick dom springa runt fållan, javisst, liggkommando så fick jag tag på min hund igen!

Andra övningen var en runda i fållan med koppel på, SEN åkte vi hem, det blåste genom märg och ben och efter två timmar på en blåsåker var vi genomfrusna! Inte ens kaffet höll sig varmt, det blåste och blev kallt genast!

Vi ser fram emot nästa gång redan och jag hoppas kunna träna lite under veckorna som går på våra egna får.

Idag var det kurs hos Jenny men klockan fem i nio ringde skolan och Hanna var sjuk, det fick bli omplanering av dagen .....kan villigt erkänna att jag fick inte mycket mer jobbat ändå, jag låg och kikade på en film tillsammans med Hanna mitt på dagen i soffan och sen gick jag en jättetur med vovvarna och avslutade eftermiddagen med att lägga nytt tak på hönsburarna....

Nu är det kvällen och snart tvdags!

Ha en fortsatt härlig vecka!

3 kommentarer:

  1. Låter spännande med vallkurs! Är lite sugen att prova med Arn.

    SvaraRadera
  2. Var någonstans gick du på vallningskurs?

    SvaraRadera
  3. Vi har gått hos Magnus o Ellinor Gunnarsson i Varberg på kennel Svarthalls!

    SvaraRadera