lördag 21 maj 2011

Samlade intryck

Foto Hanna N

Så var denna helgen igång och imorrn är det söndag igen! Fattar inte vart tiden blir av!

I torsdags var det dags för avfärd mot Moheda och tanken var ju två dagars jaktträning för Roger Philips och Simon Hansell.
Vi blev uppdelade i två grupper och vår grupp, en jättetrevlig grupp, for iväg till ett fält utanför Moheda.
Vi körde först en walkup, vi fick säga sitt och sen när det sköt ingenting mer, hunden var okopplad. Ja hej och hå. Vi som ALDRIG tränar walkup och jag tror faktiskt aldrig jag har gjort det överhuvudtaget nånsin...inte med Chili. Så vad gjorde Chili? Jo när det var andra som drog, då drog hon oxå! Kul övning detta morsan!
Koppel på! Sen fick vi gå fot, hämta dummies och Chili satt kvar fint trots att det var hundar runt henne som tjuvade när det var hennes tur. Fint och snyggt och snygg inhämtning.
Vi avslutade förmiddagen med memories som var mycket kortare än dom Chili normalt hämtar in så det var inga som helst problem.

Eftermiddagen bestod av närsök och där skötte sig Chili exemplariskt. Hon for ner med näsan och hon stannade på stoppsignalen. Däremot insåg jag att jag har tagit i för mycket, hon lyssnar när jag blåser jättehögt! Finns ju en idé att blåsa lägre på kortare avstånd....
Däremot så drog Roger fram ett par detaljer med mina händer, vad är det med mig och mina händer? Jag kör iväg min hund på handtecken och så sa han att han tror att min fot bak signalerar mer eller mindre att släppa på avtryckaren...jag signalerar NU är det dax! och då far hunden iväg även om jag knappt rör mig...detaljer att putsa på.

Sen när jag körde hem i torsdags så kom migränen....mådde illa och hade så ont i huvudet så jag trodde det sprack. I med ett antal ipren på kvällen och det släppte. Däremot ansåg skallen på natten sen att det var dags igen....så fredagsförmiddagen låg jag i sängen.....i mörker. Hur kul var det på en skala? Inte alls!

Idag har vi kört markeringar i hagen. Mattias sköt, jag satte Chili, en enda gång knallade hon sen satt hon som fastfrusen. Roger förklarade det att om man antingen tränar själv eller kör en hund i taget så blir det så att hunden tror att allting som ramlar är till henne och det naturliga blir att hon får en tendens att knalla om man aldrig nånsin tränar flera hundar. Tänkvärt eller som Hanna brukar säga, note to self att köra fler hundar åt gången för bättre stadga, då slipper jag oroa mig för att hon ska knalla på markeringarna.

Sen blev det en ridtur idag igen, båda tjejerna har ridit både idag och igår och sambon oxå. Idag fick han testa själv, han vill verkligen lära sig styra madame och jo det går framåt! Jättefint! Hanna ler och Zimone galoppar, jag vet inte vem av dom som tycker det är roligast men jag känner att vi verkligen har gjort ett kanonklipp i den hästen! Annie har dessutom börjat vänja sig vid att vara själv inne, det går framåt! Idag var hon jättelugn och helt cool och stod och gosade i stallet när jag gav henne godis...

Ha en underbar söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar