onsdag 27 april 2011

Träningskompisar!


vikten av goda träningskompisar kan inte nog förtydligas! Idag var jag och Mint hos Hanna för lite platsliggning. Jag har lärt mig sista åren att det är viktigt att säga hur man vill ha det men med en träningskompis som Hanna får man dessutom massvis med input som jag inte ens hade tänkt på förut...Guld!
Mint fick idag en platsliggning med två stadiga herrar vid varje sida, dom låg lugnt medan hon först kom på att aaaahhhh jag ligger i en vallåker! Goooottt!!!!! Vi la därför om dom ute på stigen, då försökte hon krypa fram till gräset. Världens bästa självbelöning sa Mint! Flyttade bak henne lite. Sen låg hon...låg och låg och låg och låg...och till slut konstaterade Hanna att nu har hon nog legat i två minuter helt stilla och lugnt...så då bröt vi! Kalas!
Efter det tänkte jag köra lite lydnad med Mint. Och som sagt fyra ögon är betydligt många gånger bättre än två! Mint har en tendens att gå bakåt så fort jag kikar på henne...och ju mer jag tittar, ja ni fattar själva. Så nu la vi om strategin. Hanna hade haft samma problem med en hund så det blir utgångsställning, behåll den och titta framåt. Oavsett vad hunden gör, så titta framåt!
Så gjorde vi! Sen kom Hanna på att vi ska testa konkurrens. Hanna kopplade upp Mint och sen körde jag Bacci. Det var en rätt så bra skillnad där Mint tyckte inte aaaalls om att matte körde annan hund.
Till ettan och med koppel på ska nog inte släpet på fria följet bli något jätteproblem men vi ska köra ny strategi för att få upp fart och kontakt hädanefter tills nästa klass!
Hej och hå! Träningskompisar är GULD!
Imorrn blir det jaktträning!

2 kommentarer:

  1. STORA framsteg sedan sist! Är så himla kul att följa eran utveckling. Ses imorgon!

    SvaraRadera
  2. For et herlig bilde av Mint :)

    Morsomt å lese at det går bra med treningen med begge hundene :)

    Ha en god helg, hilsen Karina, Katie og søster'n Ami

    SvaraRadera