torsdag 14 april 2011

Träning!


Idag har varit en riktigt bra dag! Med fullt fokus! Började på morgonen med vanliga kafferutinen, satte igång pannan, fixade ordning på diskbänken och stökade runt härinne. Plockade undan tidningar och fixade rundor!


Sen gick jag och släppte ut hönsen och gosade med korna, låg på alla fyra och pratade med fåren medan Nanna nyfiket tittade på...


Sen satte jag igång. Har sorterat papper och gjort deklarationer, kört bokföring och fixat min egen bokföring, lagt in räkningar och kört bokföring och betalningar åt brukshundklubben, kort sagt varit väldans effektiv!


Sen i eftermiddag gjorde jag en stor gryta med middag och när den hade puttrat några timmar körde vi utåt kusten för träning tillsammans med Frida.


Vi var tidiga jag och Hanna så vi körde först Mint lite. Hanna sprang och gömde sig och Mint fick leta. Roligt för hunden och roligt för Hanna. Sen efter det körde jag ett lydnadspass med henne, hon svävar ut lite i positionen emellanåt, jag måste försöka få rätsida på det. Belönar henne alltid ända in vid benet men hon svävar ändå ut.....nån som har nåt tips? Idag var det väldigt tydligt, andra dagar mindre tydligt...


Sen tog jag ut Chili, hade lagt ut ett sök till henne med sex vilt, lite kuperad terräng och dessutom mycket ris som jag la viltet i. Hon löste det galant. Sen körde jag henne på ett linjetag genom skogen, men vi var inte helt överens om vägen där. Jag har börjat kräva precision av henne och ibland går hon hellre dit hon tycker än dit jag pekar...


Efter det la jag ut en raksträcka och sidovinklar med viltet, höger vänster alltså. Jag jobbar som sagt mycket med att du ska gå dit jag säger inte dit näsan säger...det gick ganska bra, rätt så faktiskt. Vi har ju en braaaa bit till öppenklass så vi har gott om tid så jag är noggrann och lägger grunden och kör grundlig träning så hon förstår...nöter in det.


Inbillar mig att det är rätta vägen att gå.


När Frida kom hade vi bara markeringarna kvar och vi körde först två enkla sen en dubbel. Då var dock Chili trött och luktade runt en del efter där Zlatan hade sprungit så det blev inte helt bra men hon tog dom och kom in med dom...som sagt trött.


Slutligen hem och lagade en god middag, tacksam för att jag faktiskt förberett middagen innan.....


Imorrn är det fredag och nästa vecka har Hanna lov, gissa vem som tänker sova på morgonen då? Rätt gissat! jag!

2 kommentarer:

  1. Vilken grym tjej du har. Ska bli kul att se henne på provet.

    Tips om fotgående. Jag fick tipset att ta två stegförflyttningar åt höger när som helst i fotgåendet, så hon börjar tänka höger.

    SvaraRadera
  2. Full rulle i Tygared .... glöm inte att ta varje timme 10 "njutminuter" ...
    Trevlig helg önskas av Hella

    SvaraRadera