fredag 22 april 2011

Glad påsk!

Den här veckan har gått i ett huj! Deklarationerna blir klara på lite löpande band för tillfället, det är väldigt väldigt skönt att inte ha varken lamm eller flasklamm iår! Helt underbart faktiskt! Nu inser man hur många timmar man la i fårhuset förra året.....

I tisdags var jag hos Birgitta och tränade. Tränade tillsammans med Hanna i måndags och vi började med markeringar till Chili, ska ju tilläggas att hon är inne i sin downperiod efter löpet, men det märks inte alls så tydligt nu som det har gjort tidigare. För att preppa detta har hon fått b-vitaminer för att främja järnet i kroppen och så var jag hos Sofie i tisdags och fick örter och magmedicin åt henne, eller magörter rättare sagt som ska rätta till balansen i tarmarna på henne. Det och motionsträning regelbundet. Det har varit dåligt med den i vinter. Verkligen.

Så. Först måndagens träning då. Hmmm...jo markeringarna gick sådär, hon stod och hängde och väntade mer eller mindre på att jag skulle säga till henne att ta dom så vi la en ny taktik. Gå din väg! När hon hade gett sig iväg så gick jag min väg. Borta. Matte puts väck. Då tog hon dom och kom.

Sen skulle vi ta vatten och då gjorde Chili nåt hon aaaaldrig gjort förut. Hon simmade rakt ut i vattnet medan jag plockade fågel jag skulle ha...bara simmade ut ungefär som att ååååå så skönt detta var!

Hon tog fåglarna i vattnet jättefint, avlämningarna där lämnar dock mycket kvar att önska, men dom går betydligt bättre än förra året...betydligt!

Sen i tisdags då ja. Markeringarna gick fint. Sen drog hon ifrån mig bort till Malin och gav mig fingret när jag brölade åt henne att komma tillbaka. Redan där undrade jag lite...söket ja. Hon visade ett typiskt efterlöpbeteende....nej den där vill jag inte ha...kollar nästa...nej inte den heller...nja kanske..ska jag ta den där...nej jag sätter mig här och kissar lite? Åååååå Birgitta sa åt mig att ta tag i henne men jag har ju lite svårt för det där....men när hon satte sig två meter ifrån mig och kissade då bara brast det och hon fick sig en rejäl åthutning som ändock av dom flesta hade varit väldigt mesig...men men. Sen gick söket bättre och dom två sista markeringarn gick fint.

I veckan har vi då ätit vitaminer, konditionstränat och nada mera. Imorrn kommer Hanna Matilda och ev Frida hit för lite träning. Ska bli trevligt!

Mint har fått träna lydnad i veckan, vi körde ett pass på ridhuset i tisdags, bra träning, vi har kört några pass härhemma, idag med fokus att ligga kvar när jag kommer tillbaka till henne och vänta på mitt kommando att sitta upp.

Och så har vi vallat för första gången iår! Åååå vad roligt det var! Mint tyckte det med, den enda som inte var helt nöjd var ledartackan som gjorde ett jätteutfall mot Mint men tack och lov så gick jag emellan och kunde stoppa henne. Sen gick det som smort. Vi tränade på långsamt tempo och lyssna på vad jag sa...jo gick fint! Roligt! Nu är det vår på riktigt!

Platsliggning måste vi träna i veckan, alla som vill träna platsliggning räck upp en hand!!!!!

och till er alla från oss alla, ha en riktigt ljuvlig påsk i det helt underbara vädret!!!!!!


1 kommentar: