måndag 7 mars 2011

Suddat suddat....



Ja så var det bekräftat. Det som funkat klockrent med dirigeringen härhemma, funkade nada idag på en ny äng med nya hundar. Suddat! Bortsuddat! Fattar iiiiingenting sa Chili, men så hade jag inte heller visselpipan med mig, hon lyssnar mycket mindre på mig utan pipan? Eller hör hon mig inte? Tror mer på det första :O).

Åkte till Helena idag och träffade henne och hennes vovvar och lilla underbara superglada Alice på ängarna nere vid Skrea kyrka. Nedanför kyrkan ska väl sägas. Jättefin träningsmark med precis det höga gräs jag behöver träna i, eller Chili då. Hon har haft tidigare en tendens att gå med näsan väldigt högt och inte riktigt nå ner i gräset.

Idag började vi med markeringar, tre stycken enkla fick Chili i det höga gräset. Den första tog ganska lång tid och jag stod där och funderade på att kalla in henne, markeringen gick mer in i ett sök? Men jag kände att nej hon ska få leta, hon lär sig inget genom att jag kallar in henne, hon behöver träna på denna typen av mark och gå ner med näsan! Vi hade likadant hos Birgitta en gång där var det ett riktigt sök och det tog en stund innan hon fattade tekniken. Den andra och tredje markeringen idag gick mycket bättre.

Efter det la vi ut tio dummiesar i ett sök på samma äng. Chili började plocka tre, sen tog Helenas hundar tre, Chili tog en, Helenas hundar en och Chili en till. Sen var det stopp. Den tionde dummien hittade Helena-------------------till slut! Alla tre hundarna var inne och sökte och sökte, jag gick igenom hela området medelst promenad men ingen! Till slut hittade Helena den, den låg bara några meter ut i terrängen!

Som avslut skulle jag sända Chili på en memory, hon hade stått och sett Spira gå ut till punkten och jag kände llinjetag är hennes jättestarka sida trots att Helena sa gå närmare, det är svårt detta! Hornen kom ut och nej inte gå närmare. Sen är det det där med ögonen. När jag spelade golf hade jag en tendens att slå bollen snett som.......även att jag själv tyckte jag slog rakt. När jag var hos Birgitta i somras sa hon ser du åt vilket håll du skickaar? Jag tyckte jag skickade rakt....även idag sände jag helt snett! När jag stod nere så kände jag nu är hon spikrak detta kan inte gå fel! Hunden går käpprätt åt höger och när jagreser mig upp inser jag att jag och bara jag har sänt hunden åt helt fel håll! Sen skulle jag stanna henne och dirigera henne och nej det gick ju då inget jättebra. Till slut fick jag henne till rätt punkt och hittade den lilla nergrävda dummien dock...pust!

och nu verkar damens löp vara på gång så det verkar inte bli nåt wt i Bromölla iaf....skit! Hon kissade väldigt många gånger idag när vi tränade, kanske kanske inte, hon borde klara sig över provet men men...vi får se hur det blir. Vad som händer. Anmälan går ut i helgen så jag har tills dess på mig att bestämma mig...

Ha en skön vecka, imorrn åker vi till tippen!

1 kommentar:

  1. Tack själv! =) Ja visst e de svårt i ny terräng men förhoppningsvis har de lärt sig något från idag ;) Nu e hundarna trötta o nöjda, det känns riktigt skönt!. Kram Kram

    SvaraRadera