tisdag 22 februari 2011

Med siktet inställt framåt!

Ja ibland är det bra att sätta sig ner och bara planera saker!

Det har jag gjort i veckan! Efter att ha kört igenom flickorna i både jakten och lydnaden så känner jag att det är dags att ta tag i en vettig planering. För Chilis del hoppas vi att hon inte löper den 19 mars då vi börjar med ett wt för henne i skåneland. Sen kommer det två träningstävlingar i min nya delklubb Oskarström, två torsdagar är det och dom ska vi vara med på!

Men det blir med Mint då tror jag eller möjligen båda.

Den 3 april är det wt i markaryd men då tror jag att Chili löper....helgen efter är det Mints tur att göra debut på lydnadsplanen. Idag körde vi vanlig apportering med att hon fick klick och godis när hon hämtade...bra tankenöt för henne och det gick kanon! Platsliggning övar vi numera mängder på, ligg kvar övningar, sitt kvar övningar, selektiva övningar där hon får lära sig skilja på sitt och ligg, är jag otydlig lägger hon sig ner. När matte bluddrar :O). Sen gör vi att hon får ligga kvar när Chili jobbar, det är bra störning kombinerat med bra träning. Där är jag dessutom en bit därifrån.

Sen i mitten på april är det jaktprov igen, ett vanligt b-prov i skåne. Då hoppas jag viltträningen sitter. Vi börjar kursen för Birgitta redan i mars...

I mars får vi hem pycklingar oxå av rasen sussex, beställt ett gäng idag. Dom bor inte så långt från Birgitta :O).

Sen kommer påsken, då är det wt i nässjö...helgen efter är det jaktprov i skåne och tävling i Helsingborg. Då är det plötsligt första maj :O).

Sen helgen efter det är det jaktprov i småland och lydnad i halmstad.

I slutet på maj ska jag gå kurs för Simon och ...Roger? hos Birgitta, två engelsmän som är bland det bästa Birgitta har tränat för säger hon :O) Ska bli fantastiskt kul!

Sista helgen i maj är det wt i halland, helgen efter i småland och helgen efter det i göteborg.

Den 2 juli är det lydnadstävling i värnamo och sista helgen i juli i halmstad.

Efter allt det här, det är inte säkert vi startar på allt, men dom flesta wtna ska vi komma med på iaf är tänkt, jaktproven vet man ju aldrig. Tävlingarna får vi se från gång till gång nästan hur dom kommer, jag tänker inte slita ut denna hunden i ettan....och i slutet på juli hoppas jag att vi är igenom tvåan oxå. Har börjat träna in både ställande på inkallning, den vanliga apporteringen och fjärren. Vi hoppas vara igenom då iaf.

Alla som vet hur min vår brukar se ut inser nog att det krävs en del disciplin och planering för att fixa detta men med hjälp av bland annat Birgitta så ska det funka! Jag behöver ut och tävla mycket under en period så jag kastar mina tävlingsnerver igen....

Ja och så kommer ju hästarna hem i maj. Ser fram emot att kunna ge mig ut och rida i solskenet....

Fördelen med planering är att man har ett mål att sträva efter. Med många goa träningskamrater så ska vi ro detta i land. Till hösten sen hoppas jag att vi kan ge oss ut i appellen då ska även viltspåren vara klara! ja och så ska vi komma till start i agilityn i sommar! En hund? Eller kanske båda? Det har jag faktiskt inte bestämt ännu...

Och ja apropå Chilis löp så mådde hon ju så dåligt i höstas så jag känner att nej en sån vår vill vi inte ha! Därför tog jag tag i bästaste Majbritt och ja förhoppningsvis ska vi kanske kunna reda ut varför hon är så dålig och vad det kan tänkas bero på....bollen är iaf i rullning, vi får se hur långt den rullar!

Ja nu är jag iaf piggare, idag har vi varit på buslandet och nu ikväll blev det våfflor med grädde och sylt! Behöver inte berätta att det var jättegott!!!!!

Tjing!

2 kommentarer:

  1. Hej Ulrica!!

    Mynta här...
    Vill bara tala om att jag INTE glömt bort att skicka ampelliljeskott till dig - jag inväntar tålmodigt lite blidare temperaturer, bara!
    Det är ju så INFERNALISKT kallt ute, och jag tycker det vore SÅ synd ifall skotten skulle frysa ihjäl i någon brevlåda! Så jag hoppas att du också kan vara tålmodig - skotten kommer snart...

    Krya på dig, förresten!

    Kram,

    Mynta

    SvaraRadera
  2. Du är ju inte sysslolös precis...många järn i elden.
    Kram

    SvaraRadera