söndag 19 december 2010

En stjärna lyser klar...

Det är den fjärde advent och bara fem dagar kvar tills julafton. Snön ligger vit på taken....endast tomten är vaken.....

Julen är en kär tid, har alltid varit i mitt sinne. Det fanns en tid när jag vände upp och ner på hela min lägenhet, städade och fejade och åh vad jag älskade årstiden...

Ända tills den där julehelgen för exakt femton år sen...femton år...det känns som en evighet, men samtidigt som om det vore igår. Vi hade ätit julmiddag som vanligt och jag var hemma hos mina föräldrar, på juldagen skulle vi äta kalkon tillsammans med mormor och morfar...På julaftonen tyckte jag morfar var märklig, han berättade bland annat att hans bästa kompis hade blivit skjuten och singlat ner precis vid sidan av morfar, morfar hade berättat många av sina historier om sina vänner tidigare men aldrig den? När han berättade det minns jag att jag rös så håret ställde sig i nacken....På dagen efter ringde han och sa att mormor var mer än vanligt vimsig, så nej dom stannade hemma...när klockan var lite i åtta satte jag i halsen och jag tänkte nu dör jag! Jag dog inte...men några timmar senare ringde mormor, morfar hade somnat in i soffan, strax efter halv åtta....

Min morfar han gav mig en gåva. När jag var barn kunde han berätta dom allra värsta spökhistorerna om folk som gick igen och jag skrek åt honom att vara tyst, jag har ju alltid varit så mörkrädd!

Samma år jag fick Hanna insåg jag att jag hade fått gåvan i arv av min morfar. Till skillnad från många andra har jag aldrig nånsin gjort anden i flaskan och skulle fortfarande än i dag inte ens tänka tanken, jag är för mörkrädd! Därför kan ni säkert gissa hur jag reagerade när jag för första gången insåg att jag stod öga mot öga med någon som inte borde vara där.....jag hade tidigare tillhört den där skaran som sa det som inte syns, det finns inte! Människor resonerar ofta så...det man inte själv ser det finns alltid en annan förklaring....

Sen den dagen har jag mött många.....Hanna har gåvan, hon sa en gång när vi hade flyttat till ett nytt hus, titta mamma vilken fin katt! Jag såg katten, Hanna såg katten....när vi hade bott in oss så försvann katten, med stor sannolikhet en av dom förra ägarna som var där och kikade till huset. Det är ju sånt där man inte alltid berättar för folk att titta där sitter en katt och kikar! när man själv vet att det är en budbärare från andra sidan....


Mycket vatten har runnit under broarna och när sorgen lagt sig och man inser att morfar hade inte velat att jag gick omkring och sörjde honom varenda jul, så återfick julen har sin glans och jag har lärt mig leva med gåvan han gav mig, jag är dessutom helt övertygad om att han finns här och vaktar över oss, jag tycker om julen, allt som hör till, alla ljus och alla lampor. Det är en glad tid, alla borde få uppleva en harmonisk och lugn jul, utan stress utan bråk, utan stim, bara uppleva den glädjens tid som julen ska vara. För mig skrämmer mitt sjätte sinne mig inte längre, det gör att man har en annan tro, en tro på att allt kommer tillbaka, att vi lever i en universell värld tillsammans.

Hos oss på jorden har i veckan slocknat ett liv, en stjärna har istället tänts på himmelen, den vackraste bland stjärnor och den kommer att lysa klar i många år. Mias älskade häst Moppe, en sån vacker häst och personlig herre, orkade i veckan inte mera utan vandrade vidare till dom eviga ängarna. Vi tänker på er Mia, och vi sänder en tanke och ett ljus åt Moppe, må himmelens alla stjärnor lysa över hans själ!!!!!

Ja nu i veckan börjar vi ju då med lite kalas imorrn :O))) är som ett barn varenda år och nej jag kommer aldrig att bli bättre, jag tänker behålla mitt barnasinne! Sen blir det lite träning i lotushallen i veckan, ser sååå fram emot det! och så ska sista julklappen handlas hem och julmaten! Julgodiset, lussekatterna, pepparkakorna och tomtarna är ju redan klara! Check! Likaså Ellens konjakssmakande fruktkaka, den är ett måste runt jul! och så kaffe till den klart! Glöggen är oxå hemma! Check! Ja, nu kan det nog bli jul, jul välkommen!!!!!

Ha en riktigt härlig julevecka mina vänner! Älska varandra och var rädda om varandra!!!!

5 kommentarer:

  1. Hej , nu har jag hamnat på din sida igen ...och tycker om det jag läser. Var rädd om din gåva ..det är inte många som har det.
    Jag önskar dig och din familj en skön jul och ett gott nytt år. Sköt om er paradis - försökte hitta den på kartan men gick bet på det..
    Stockholmstanten

    SvaraRadera
  2. Jag ryser när jag läser det vackra du har skrivit om din morfar.
    Sköt om er. Kramizar

    SvaraRadera
  3. Å så find du skriver. Jag blir verkligen berörd av dina ord. Jag tror att många just vid jul saknar någon som förut funnits vid sin sida. Själv tänker jag på min älskade pappa som dog alldeles för tidigt. Han dog för drygt 2 år sen och jag tänker på honom varje dag.

    Vilken underbar gåva du har fått... nästan så att man blir lit avis...haha.

    Jag antar att ugglan är ditt kraftdjur, å därför cirkulerar runt dig. Vad den försöker att säga dig får du försöka att lista ut. Ugglan är ursymbolen för gudinnan och för kunskap och visdom.

    Lyssna till dit inre och se vad det säger dig.

    Kram Lilitha

    SvaraRadera
  4. Ta tillvara på din gåva!!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Då kanske du som jag älskar den nya tidningen Nära lika mycket som jag.....Hoppas du hade en mysig födelsedag själv körde jag till jkp E4 till sjuhuset sjuttio på 110 väg sen gick bilen sin egen väg om jag försökte köra mer..men de var ju någon som var tvungen att åka..och dom var tacksamma att jag körde så dom slapp....

    Ha en underbar vecka// va rädd om dig
    kram wivi

    SvaraRadera