lördag 9 oktober 2010

Vad ska du göra idag?


sambon frågade mig det förut....hmmm...det är lördag, det är fint väder...jo vi ska gå upp och laga stängsel i den andra hagen, grisarna har dragit ner det efter bara ett par veckor utan ström....men hoppas kunna få ihop det och släppa över korna där ett par veckor till....sen då? vad ska vi göra sen idag? träna lite kanske? lägga mig i soffan och glo på tv?


Ska jag berätta en hemlis? jag är nog nästan värre än en karl när jag blir sjuk...födde barn helt utan bedövning och smärtstillande...men jag har ont i halsen....och blir lite grinig....hatar att ha ont i halsen...är jag förkyld är jag ännu värre....:O) berätta inte för nån ;O)


I veckan har vi ju gjort en del! Sen i veckan har jag faktiskt fått tränat en hel del. I tisdags var jag ute i hagen med Chili och körde ett provupplägg, vi har en hage härute som är rätt så lång och jag började med transport upp till halva hagen. På vägen upp smög jag ut ett linjetag härnere och så gick jag upp satte henne och gick vidare själv upp på en kulle och kastade en dubbelmarkering. Vände henne ett kvarts varv och sände henne neråt på en dummie hon såg att jag kastade MEN jag gjorde det när vi var ute på promenad tillsammans med Mint ungefär en kvart tidigare...hon tog det galant! Sen tillbaka igen, tog dubbelmarkeringen. Vände om igen och gick upp och tog ett närsök, på wt kan det dyka upp närsök har jag insett så då får vi ju träna på det, sänder henne och ger henne söksignal genast, då håller hon sig rätt fint i området. En enda gång gick hon ur. Sen när det var hemma, 8 små minidummies låg där, så sände jag henne på linjetaget, som var då ungefär 75 meter långt. Gick fint. SEN var det slut, godis klapp och stoj och hem!

I onsdags gjorde jag lite av en hallandsturné. Började med att köra Hanna till skolan, sen tog jag och hundarna bilen och styrde mot Varberg och Mona Kjernholm för lydnadsträning. Det är ju evigheter sen jag tävlade lydnad senast och ja lite finslip och detaljer är nåt jag saknar, jag behöver nån som piskar mig på ryggen och talar om att såhär ska du inte göra, gör sådär istället! och eftersom den privata jaktträningen har funkat så fint så kände jag att det ger ju så mycket mera än att anmäla sig till tävlingslydnadskurs, det ger så väldigt mycket mera när man har två kritiska och väldigt duktiga ögon som tittar...

Sagt och gjort....ja där var väl mer än finslip kan jag erkänna....att jag hade lagt av mig insåg jag men inte så mycket...eller rättare sagt, jag är väl kvar där på 90-talet nånstans....apporteringen var ju plötsligt inte nåt alls att krångla med, det ordnade sig kvickt på rätt håll och sen fria följet...halleda säger jag bara! DÄR har vi att jobba med! Jag fick ju själv tala om på vilken nivå jag ville ha träningen och ja som sagt då får vi jobba! Mona är full av energi, rak och öppen och det uppskattar jag! och vansinnigt duktig! Så det blir träna apportering, träna på fria följets kontakt, och så shejpa! pallen var en av övningarna, och den gjorde vi igår! Tog några minuter sen var tassarna på pallen! Smart tjej! Chili fick oxå vara med på ett hörn, mest att äta godis...

Igår var vi iaf ute och då smög jag ut vanliga apportbocken oxå och ja hon tog den och hon drog emot! Mint alltså! och sen gjorde vi lite fritt följ, nu är det bara kontakt vi belönar och hennes egna initiativ att påverka belöningen! När hon blev trött och gick och gjorde annat så nä då slipper du, inget lock och pock på mera, vill du inte, så får du gå och lägga dig! Sen var vi på promenad och då fick Chili träna lite, tre långa memories! Trötta vovvar sen på kvällen! och så idol! Vem jag håller på? Jag håller på den sk slusken, jag håller på Jay!

Nähä, masa sig ut i hagen då! Ha en skön helg!


1 kommentar:

  1. Kul att du hittade in till mej!
    Idag var vi också ute och tränade lite.
    Men "gamle mannen" Disco fick bara göra det han ville! ;) Det blir som bäst så...
    all träning är bra träning, brukar jag tänka!
    Ha en bra lördagkväll och söndag!

    SvaraRadera