tisdag 12 oktober 2010

Full rulle!

kör så det ryker! Det är Chilis gebit! När jag var hos Mona så sa hon när jag tränade med Mint försök låt lite gladare...häromdagen började jag skratta högt för mig själv, har man en flatte i huset så behöver man inte låta glad alls egentligen, hunden går i taket då...av pur glädje :O) Vi jobbar på jag och Mint och vi ser fram emot lydnadsdebuten till våren. Det vi måste träna på dock är platsliggning. Vi kör shaping för glatta livet, häromdagen var det spontan backning och det gick ju på nån minut, pallen tog några minuter, idag fick jag för mig när jag såg en tom blomkruka på gräsmattan att jag klickar henne för att hon gör nåt med blomkrukan, bär den eller puttar den, ställer sig på den eller whatever...hon puttade den efter typ fem minuter. Man ser hur hela hunden tänker till och så vänder hon sig om och puttar iväg krukan! Dessutom tränade vi apportering idag, idag tog hon dummien ifrån mig och satte sig sen med dummien i munnen, inväntandes mitt tack. Imorrn gör vi samma sak men med träapporten! På det hela så har vi redan nu höjt Mints aktivitetsnivå ett bra snäpp!

Och så till turbomotorn då! Ja det är platsliggningen som felar där oxå så nu SKA vi bara träna in det, hon ligger redan mycket stadigare och som Birgitta sa, det lättaste sättet att komma över illamåendekänslan vid tävling är ju att tävla...har hon ju så rätt i. Hon var väldigt klok dessutom för hon sa du har prestationsångest! När hon fick reda på att jag tävlat med häst som barn så sa hon ja du har väl glömt hur det var att börja från början....så varför inte släpa med Chili ut på lydnadsplan oxå? Hon äääälskar att träna lydnad! Hon har turbomotorn på heeeela vägen men det syns att hela hunden ääälskar det hon gör! Hon har kontakt hela vägen, ett tempo som heter duga på alla inkallningar, hon slänger sig ner med benen i backen på läggande under gång, ställande under gång har vi fått lära om men det är nästan på plats det oxå! Så Mia, se det som ditt misson, nu ska det tränas platsliggning!

Till slut har vi dagens absoluta hjärtekramare, jag satt nästan och grät när jag ett tu tre idag fick syn på nåt en av tjejerna på ridskolan skrivit på fejjan till mig, det stod;

Snäll rolig lite som en mamma till mig, Gillar dig skarpt! TACK söta Patricia för dom orden! Dom värmde hela vägen in i själen! Behöver du nån gång en extra mamma, så finns jag där!

Ha nu en fortsatt fin vecka mina vänner!

2 kommentarer:

  1. Ha en riktigt skön och underbar vecka du med. Kram Lilitha

    SvaraRadera
  2. http://www.twice.se/tarotkort_kortens_betydelse.html

    SvaraRadera