söndag 29 augusti 2010

Morgonstund den bästa är!

Jag har aldrig haft särskilt svårt för att peta i mig frukost, problemet är bara vad jag petar i mig....är jag på semester så kan jag gott och väl stoppa i mig lite melon eller lite andra frukter, men för övrigt så är min frukost jo om sambon är hemma gör han gröt...annars blir det fil och flingor , vips hux flux och att äta frukt sen under dagen är nåt jag är precis urusel på men alltid har sagt till mig själv att jag borde bli bättre på, man behöver ju vitaminerna!

I mitten av sommaren här fick jag lite nog av att se mig själv i spegeln. Jag har tränat till och från i många år, slutade springa för ett antal år sen för att mina benhinnor inte orkade. Förut sprang jag iaf 3-4 gånger i veckan och ja kroppen började ju se ut därefter när jag slutade....i vintras fick vi in motionscykeln och började köra på den men när sommaren kom så stod cykeln mest där och samlade damm....men så i mitten av sommaren kom jag på att jag ska se på tv och cykla samtidigt, plus att jag började köra lite längre rundor på hundarna, jag märkte på Chili när vi körde jaktträning att trots promenader så var väl kanske inte kondisen nån hit?

När man då har kommit igång så kände jag ju att jag älskar ju att springa...jag tycker det är så skönt för både kropp och själ att springa en tur och jag kan likagärna springa som att gå med hundarna....sagt och gjort, det fick bli ett par nya skor....och sen började jag springa...och det är så underbart, kanske har jag vilat mina benhinnor så länge så dom numera håller, kanske är det uppbyggandet av muskulaturen igen innan jag började springa som gör att jag numera faktiskt kan springa, känner inget alls i mina benhinnor och det är så underbart!

Det jag kan känna som är mest positivt är alla positiva följder man får. Man orkar mera, man sover bättre! Sen måste jag erkänna att jag är numera inte ens sugen på godis längre...jag åt för ett antal år sen gärna lösgodis. Sen kom jag på att där är laktos i det som min mage skyr....och numera blir jag inte ens sugen på lösgodis! Kom på mig själv i affären för ett tag sen att kan undra hur länge sen det var jag köpte lördagsgodis? Socker är ett fördärv och man inser inte hur beroende man är av det innan man slutar med det....

Och så slutligen då till frukosten. jag satte ju tänderna i Charlotte Perrellis bok för nån vecka sen och där stod just och smoothie....jag har tänkt många gånger att det kan man ju göra men alla recept jag har hittat är på glass och jag kan känna glass är ju inte mellanmål eller frukost? Men Charlotte hade i sin bok recept på jag tror det var yoghurt...själv gick jag och köpte verum hälsofil...mumma! och så får jag ner alla dom där frukterna jag så många gånger tänkt att jag behöver....en smoothie med frukt, lite fil, lite havregryn, lite ingefära som är nyttigt för kroppen och så en knäckemacka eller som idag nybakade lite grövre frallor...så är ju frukosten gjord och kroppen pigg!

Ha nu en jätteskön söndag!

1 kommentar:

  1. Hmm! ska nog oxå tänka på vad som slinker ner..små äta är jag expert på...

    Men de är väl inte mitt fel att byxorna krymper thihi...

    Ha en ljuvlig vecka
    kram wivi

    SvaraRadera