lördag 7 augusti 2010

Love at first sight

lördag kväll.....lugnt och stilla, ute faller ett lika stilla regn. Vi har tillbringat kvällen ikväll med byafest, sååå mysigt och ja lite stilla det oxå, det är mysigt att bara sitta ner, äta god mat, dricka gott vin och bara vara, äta prata och umgås med gooooda vänner! Det är livet!

Sen sist har det hänt en del. Alla äggen som låg under ena hönan visade sig obefruktade, ALLIHOPA, nu ligger samma höna på en ny omgång, ett par randade dvärgwyandotteägg den här gången, vi hoppas det ska bli små fjäderfän av dom!

Vi har som sagt flyttat kycklingarna till större bur, dom växer och frodas!

Fåren är numera en lugn liten stabil flock, man märker nu hur dom andra djuren faktiskt var stirrigare, dom här djuren är väldigt mycket lugnare och det är en fröjd att gå ner i hagen, vi pratar och gosar varenda dag. Nu hinner man dessutom med en god stund med allihopa....jag är ju lite knäpp för jag tycker dom luktar gott och sitter gärna huvud mot huvud med mina goa fårisar....

I torsdags var det dax för träning hos Birgitta. En riktig genomkörare som förvisso inte blev så lång men det goa med Birgitta är att hon tar sig tid, vi satt länge och pratade efteråt och det där att man har idéer tankar, inget är för stort eller för smått, det är bara att fråga och man får ett bra svar! Jag är så GLAD att jag började om med Chilii igen och att jag valde att ta Birgitta till hjälp, det må kosta pengar att ta privatträning men det är väl värt varenda krona och man märker nu att det går framåt på ett sätt som jag trivs med, man får en förklaring till ditten och datten och det jag framförallt har tagit itu med nu som jag förstod inte jag själv är ensam om problemet är det som är runt omkring för at thålla samman paketet. Det där fotgåendet, dom där störningarna, dom är ack så viktiga! Chili gjorde ett fantastiskt fint sök med härliga avlämningar, hon har väldigt jobbigt med dom stora apporterna = oträning, men för övrigt såg det väldigt fint ord och Birgittas ord värmde hela vägen in i hjärtat! Sen märkte man på Chili att vi brukar träna ett moment, vi tränar antingen eller så att säga, för sen var hon slut. Ny mark, nya människor, skott, ett sök som var sådär stort men Chili var slut i skallen. Vid markeringarna så tog hon helt slut och dom gamla synderna kom tillbaka. Hem och träna uthållighet. Ska dessutom träna upp hennes kondis lite till känner jag, det har varit dåligt med det i denna värmen, mycket för att jag själv inte orkat.

Igår utrustade jag Hanna med dummisar och tog ut hunden, vi tog först en långtur med båda hundarna, sen fick chili ett sök, en likadan markeringsrunda som det vi försökte hos Birgitta och dessutom en dubbelmarkering som avslut. Hon löste det fint och det hon hade problem med var stora dummiesar = vi tränar stora dummisar från nu.

Det jag märker nu är att det var mycket vi gör allting i rask takt förut. Nu känner jag efter, tänker efter och gör det mer i min egen takt. Vi tränar störning, jag tränar lydnad med båda hundarna och den ena får ligga stilla och titta okopplad, den andra tränar. Det är nyttig träning. Idag körde jag linjetag med husse körandes i skogen och Mint liggandes bredvid. Husse med traktorljud är guld för Chili, att koncentrera sig på annat tar mycket av hennes energi. Mängder. = Jättenyttig träning! Jag utnyttar tillfällena och ser raskt hur mycket det faktiskt ger! Jag är stolt över mig själv, jag tränar inte mängder, men jag försker hålla kvalitet i det jag gör och det är mer än vad vi har gjort innan! Nu ser vi resultat!

I helgen är det jobb, jobb och jobb. Var hos en kund igår och ja Hanna blev kär at first sight. I hagen med ungbaggar stod en liten herre, ett grått gotlandsfår som jag bara älskar, och han var som Ferdinand....helt underbar!!!!!! Ja hade Hanna fått bestämma hade han åkt med hem bums....mamma behöver lite betänketid, gotlandsfår vill jag ha men kanske inte nu? Betänketid....

Ha en fin söndag därute! och GO Maria, GO!!!!!!! i finalen på FM imorrn! Nästa år, då tänker jag och Chili vara med! Det må gå av stapeln i Umeå, men vi har vänner längs vägen så då ska ingenting stoppa oss!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar