lördag 21 augusti 2010

In the Zone....

tänk vad lite träning kan göra....idag har vi varit med Josse och hennes gäng på jaktträning ute i Haverdal. Och egentligen är det inte mycket jag och Chili har tränat även om vi har legat i sista halvåret och tränat nästan varenda dag, inte mycket men lite. Idag var vi rätt många som tränade, vi var 12 totalt tror jag. 12 hundar och lite fler människor i ett rätt stort område men vi höll oss allihopa i en begränsad del av området, och Chili har väl aldrig nånsin varit och tränat med så många inblandade och ja man hade ju kunnat bli nervös över att hjälp, drar hon? Men nej idag var jag kolugn för numera litar jag helt och fullt på min hund, jag vet att hon inte drar iväg. Vi började med ett sök, det var 10 dummies utlagda och vi var tre hundar som tog var tredje dummie. Bara en sån sak att få den störningen att dom får plocka sen vänta på en annan hund är nyttigt. Men Chili verkade inte störas ett dugg, det var mer jag som var störd för jag hade ingen koll på vart vägen gick och jag var lite rädd för att låta henne jobba där jag inte såg henne. Sen var det ju det andra gänget, normalt sett bryter jag inte henne när hon går ur området utan försöker vara tyst men idag blåste jag hem henne när hon gick iväg åt det hållet. Det blåste ju rätt friskt så det är klart där var ju säkert lite vittring som flög även om dummiesarna var dolda. Det tycker jag är bra, hunden lär sig att den inte kan stå rakt upp och ner och fånga vittringen utan lär sig verkligen jobba neråt. Däremot när det var en annan människa som blåste inkallningssignal i den andra gruppen så hann jag bara tänka att kan undra om hon tar den signalen? och det gjorde hon....och gav sig iväg glad som en lärka ditåt. Men jag fick ju hem henne igen, lite snopen tror jag hon blev.

Efter det körde vi linjetag och det spikade hon galant i höga gräset men sen kom en markering och den hade hon svårare för. Jag vet inte om det var ovanan i terrängen eller vinden som ställde till det för henne men nåt var det. Mitt i allt blåste nån i andra gruppen stopp och Chili stannade och tittade på mig, vad vill du? Kommenderade sök igen och Chili fortsatte arbeta. Med lite stöd fick hon in den och sen gjorde vi om den igen och då fick hon in den. Kanon!

Sen fick Chili vila medan jag tog ut Mint som fick vara med och kika. Detta är ju flattar tycktes hon tänka, drog en djup suck och la sig i gräset och gäspade.....Efter lite fika for vi hemåt, jag har gjort lingonsylt ikväll, beställt bord för det är restaurangvecka nästa vecka, vi ska ut och äta två kvällar, dom kvällarna gubben min är ledig, ska bli så gott och sååå trevligt! Goa vänner och god mat! Kan kombinationen bli bättre? Tror inte det!

Sen ikväll har jag tränat mig själv och både kört igenom ett styrketräningsprogram ur Charlotte perellis bok och dessutom sprungit en runda. Sen blev det en extra promme med Mint och lydnadsträning under tiden plus ett pass avlämningar med Chilli. Efter att ha mixtrat lite hit och dit har jag bestämt hur JAG vill att dom ska se ut och det är som dom såg ut från början, då är dom klockrena! Det lär jag köra på i fortsättningen!!!!

Nu får ni ha en go kväll, nu blir det soffläge! Imorrn har jag lovat Hanna hästtid!!!!! Min guldunge satt i bilen hela jaktträningspasset idag och tyckte väl det var föga roande trots god fika, så imorrn får hon bli prio ett!!!!!

Tjingtjingeling allesammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar