tisdag 27 juli 2010

Tungt beslut men skönt ändå

såhär såg det ut för två år sen när vi fick hem våra allra första får. En blandning mellan finull och texel ifrån grannbyn. Efter att ha genomgått två lamningar som har gått sådär kan man säga, så beslutade vi oss i våras, eller jag beslutade, för att rensa ut finullen och satsa på en ras som både får färre lamm och dessutom har tåligare lite mera robusta får. Tanken blev att behålla två tackor och två tacklamm och fortsätta därifrån. När sen klipparen kom så visade det sig att ledartackan vi tänkt behålla, har haft en juverinflammation i samband med allt strul i våras, jag kände jag har gått och känt och klämt och varit noga men nåstans har det ändå lyckats smyga sig in en infektion, troligen i samband med att jag trodde faran var över....attans.

Så det blev en tacka och två tacklamm som fick stanna och så har vi köpt in en tacka och ett tacklamm från Pernilla på Gångemad. De fem ska bli grunden i vår besättning, en grund som kommer att vara mer eller mindre en vallgrund, tanken är inte att utöka något våldsamt utan mer ta lamm kanske vartannat, var tredje år mest för skoj skull. så ikväll har jag sorterat ut 9 får i vår flock, jag har ännu tre bagglamm som är för små för att åka till slakt så det blir totalt 8 djur kvar, vi halverar flocken. Dom tre baggarna ska jag sen försöka annonsera ut och sälja till liv förhoppningsvis. Vi får se om nån vill ha dom. Jag tror det är baggsäsong nu.

Det är ändå med sorg i hjärtat man känner att en era på nåt sätt är förbi, vi sålde iväg Elsa som var så pratig i våras, jag kände det är skönt att få lite tyst i hagen men man kände samtidigt guuud så tyst det blev! Och nu åker dom då våra första får om man bortser från Lina som blir kvar. Dom är ändå våra första får och stora personligheter allihopa så det känns i hjärtegropen...vårt flasklamm åker oxå, det är nog det jobbigaste i alltihopa men hon har noll respekt för tråden och var den första att rymma så fort snön kom i vintras så därför får hon åka oxå. Hon snodde dessutom lammen för tackorna och blir bara problem...hårt men sant.

Suck.

En era är förbi, en ny börjar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar