måndag 12 juli 2010

Semester!

ja så kom den äntligen, min och Hannas lilla minisemester planerad sen i mitten på maj....att åka på semester helt själv med mamma några dagar är nåt Hanna har sett fram emot, bara hon och jag och massvis med qualitytime....

Vi satte oss i bilen söndag morgon och körde hela vägen ända upp till Gävle...hade inte det varit lååååååååååååååååååååååång kö inne i Stockholm hade resan gått fortare men det gick ändå rätt okej faktiskt. Det var varmt på slutet dock.

Igår gjorde vi därför inte något avancerat, vi åkte till en helt underbar sjö och badade hundarna, Hanna gick med Mint i sjön och fick henne till att både bada och simma och själv tränade jag vatten med Chili. Måste få bort förstärkningen som vattnet ger bara genom att finnas där, och det går faktiskt riktigt bra att sända henne bredvid vatten och att hon inte går i. Fick henne till och med att gå på en ren luftdirigering bort från vattnet igår. Helt kanon!

Idag var tanken att åka till Bergabacken i Torsåker, ett ställe jag blev helt lyrisk över när Anna föreslog igår. Har köpt sticklingar därifrån som är helt underbara! Typiskt nog var där stängt måndag och tisdag!

Idag har vi därför tränat lydnad, kört spår i smällhettan och ja vem som gjorde det bäst behöver väl ingen fundera på...är man van vid att matte går spår som är ett dygn gamla på äng med minimal vittring ja då går man på ett spår som är 2 timmar gammalt! Det jag blev mest överraskad över var att hon bara kopplade om skallen och tog slutet som var hennes älskade roadkill som om det vore den simplaste sak i världen! Helt suveränt! Mint var lite tveksam i början men sen rullade hon på som tåget.

Lydnadsträningen gick även den bra, Anna gav mig ovärderliga tips för att få hundarna att vara närmare, ikväll har vi dessutom gått igenom apportering hur hon lär in från början, ett sätt jag ska ta till mig och plocka in på båda hundarna för att få en säkrare både apportering och avlämning.

Imorrn drar vi kosan söderöver igen, det finns så mycket att se i Sverige och så många ställen att uppleva, Sverige är fantastiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar