söndag 13 juni 2010

Chili har gjort ett godkänt MH med skott!

ja ungefär såhär trött är Chili nu....zzzzzzzzzzzzzzzzz.....det har varit en lång dag idag med både mh och träning för donnan...

Vi började vår resa till Falkenberg redan kvart över sju i morse, ingen trafik alls, mötte bara en polisbil i princip som var på full utryckning....

Väl i Falkenberg på brukshundklubben var det rätt så tomt oxå...vi var första startande hund och inget som direkt drar till sig publik i mängder....vi gick en liten tur och sen passade jag faktiskt på när jag ändå var där och körde ett pass lydnad, jag kände att det var rätt skönt att träna lite på annan plan, gjorde att Chili landade på alla fyra fötterna oxå...jätteskönt!

När klockan slagit nio kom så figuranter och beskrivare ut och vi började vårt prov. Hela provet genomsyrades av en lugn och väldigt stabil Chili. Haren var ju inga problem, jag sticker och tar den morsan! Kallade på henne och hon kom fort hem igen. Sen avståndsleken var inte heller några problem, hon for iväg och när figuranten blev stillastående med leksaken stannade Chili upp och jaha, nej inte mera lek nej, jag går på annat håll då och luktar. Hela provet gick i skogen innaför brukshundklubben där många rastar sina hundar och går en promenad, gräset var dessutom nästan en och en halv dm högt så det fanns mycket gott att lukta på där....

Sen var det overallen och beskrivaren talade om vikten att jag skulle släppa kopplet för att inte fastna om hon drog iväg åt andra hållet....ja jag släppte kopplet men hunden stod kvar. En overall? Skulle jag bli rädd för den? Äh morsan den var väl inget! Likadant med skramlet. Inte en min. När jag stannade så gick hon fram och luktade och testledaren hoppade nästan upp och ner i extas över att hunden var så duktig!!!!

Och sen spökena. Nja. Tveksamt det där men brydde sig inte om dom heller, visade ingen rädsla alls och gick och hälsade på dom efteråt men var inte direkt intresserad. När sen det var lek igen däremot så märkte man ju att hunden så att säga hade reagerat, då var hon trött. Ja lek du morsan, jag kan titta men jag vet i katten om jag orkar vara med och leka...Sen var det skott och hon reagerade med att vända sig åt det hållet skottet kom, klubben ligger i skogen och det ekar och det luktade krutrök men inte fasen brydde hon sig...summa sumarum en klart jättetrevlig hund lugn och fantastiskt stabil med ett klart godkänd MH!

Sen ikväll har vi tränat klockan och minnesträning. Vi var ute igår och körde ett rejält pass som läxträning och sen idag fick det bli klockan! Vi vill ju gärna ha ut något av träningen tillsammans med Birgitta så vi ligger i och tränar! Vill ju starta på prov till hösten! Det jag märkte var idag att jag har ju testat klockan själv förutmen inte kommit vidare och det märks att vi ändå har gjort det och att lite har ramlat ner, det är nog mer jag som inte har ramlat ner och inte vetat hur jag går vidare, för jo hon begrep kvickt vad det var hon skulle göra. Det man märkte som svårighet var när jag la på ut bakåt och hon visste att där var en dummie, den signalen är mer välbefäst än sidosignalerna så hon hade helt klart dragning däråt men det var inte så att hon stack dit utan mer att skulle jag ta den? Nähä, okej, jag tar sidan! Det var roligt att se att det ramlade ner så fort! Härligt!!!!

Ja nu är ju alla deklarationerna klara, jätteklara! Väntar in en komplettering på en enda till sen för övrigt är allt klart! Nu har jag en liten lista löpande jag ska ta itu med och sen får det bli lite halvfart över sommaren, en halvfart jag ska använda till att träna hundarna på!!!!

Ha en fin vecka!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar