söndag 9 maj 2010

Mint har vallat och är i stort redan klar för viltspårprov!


Idag har vi varit och vallat får för första gången på valpkursen, den sk tändningen på får som man gör....första gången jag hörde det så kände jag VAD är det???? Men nu vet jag! Vi for till Josse på valpkurs idag, utrustade med kaffekorg, stolar och gubben hade kameran i högsta hugg.....började med lite lydnad och jo det gick fint. Ligga kvar är dock nåt vi måste träna på! men hon är fantastiskt lyhörd och väldigt mysig att jobba med, att där är andra hundar är nåt som inte rör henne ens lite i ryggen! Sen var det då dax för fåren....ja jag kan erkänna att jag känner mig betydligt mera förvirrad men jag tror vi fick till det rätt så bra? Har ju aldrig ens varit i närheten av att lära mig valla med nån hund tiidgare så det är ju inte sååå konstigt att man ärlite yr i bollen. Josse guidade och Mint fick beröm! Hon har ju vallat hönsen härhemma lite grann och det syntes tydligen att hon redan börjar få grepp om vallningen...


Nu är hon lite trött och ligger här under fötterna och ser mest ut att tycka att vi kan gå en långrunda eller varför inte lite mera vallning?


Igår fick hon gå viltspår. Ska ju ställa upp med Chili inom det snaraste och har låtit Mint gå spåren oxå, varför inte? Igår gick hon ett spår som är 500 meter långt och med minimalt med blod, det fick ligga en timma och det gick galant! 9 månader ska hon vara innan hon får gå provet men tills dess tränar vi väl på! Ska lära in vanligt spår på henne sen tänkte jag och får väl fokusera mest på pinnarna, spåret är ju inget hon har direkt problem med om man säger så! Duktig tjej! Chili ska få gå samma spår imorrn och går det bra så ringer vi spårdomaren för anmälan till anlagsprov sen!

Ikväll har jag utnyttjat Camillas tips att använda båda hundarna samtidigt, så ikväll fick vi till en platsliggning i skogen...har jag inte ens haft en tanke på förut men det är ju perfekt! och det gick kanon!


Ha en skön vecka allihopa!



5 kommentarer:

  1. Ellinor Gunnarsson9 maj 2010 kl. 12:25

    Jodu,hon ser tänd ut,hi,hi

    SvaraRadera
  2. Kan bara säga Heja på!!
    Ha en bra vecka
    kram
    wivi

    SvaraRadera
  3. Härligt, o vad roligt att det går så bra :o)

    SvaraRadera
  4. Så himla kul att se Mint igår med fåren, vilken blick och känsla alltså! Ska bli himla spännande att följa er, fortsätt som du gör så kommer ni bli kanon duktiga ihop :D

    SvaraRadera
  5. Tack för inbjudan de låter roligt!! Men skam den som ger sig...jag ska banne mig inte ge upp ännu..men vi kanske ska påbörja spårproven istället..men jag är så fesans feg så fort jag tänker prov börjar jag bli nervös..få nog ta och skärpa mig thihi..annars kommer vi inte någon stans...
    Så roligt att få se Mint jobba...
    ha en bra dag
    kram
    wivi

    SvaraRadera