söndag 23 maj 2010

Jag hittade skattgömman!

som jag har letat efter dessa äggen! Ja inte dom på bilden dock, utan dom äggen som mina hönsapönor har värpt! Letat och letat, lyft på brädor, gått i gräset och lyft på saker, men ingenstans har jag hittat dom! Har ju insett att nej alla hönsarna slutar inte värpa på en gående gång men jag har heller inte sett att dom har legat på några konstiga ställen utan tänkt att ja ja det är väl för att det har blivit kallt igen men nog har man undrat, VART har äggen tagit vägen????

Igår klippte jag gräset. Satt på åkgräsklipparen och åkte runt i trädgården som vanligt. I häcken har jag kollat. Suttit och spejat ner från gräsklipparen ALLA gångerna jag har klippt och undrat, det känns ju som ett bra ställe att lägga äggen på? Små gropar har där varit i häcken efter att hönorna legat där och vilat sig, men iiiinga ägg. Men, så igår, så körde jag baksidan på uthuset. Körde och riktigt trängde mig intill väggen så nära jag kunde för att få med så mycket gräs i kanten jag bara kunde komma åt. DÅ, vad skådade mitt öga??? Jo DÄR i en jättehög med nässlor! Där låg dom! Inte mindre än 13 ägg hade hönsarna samlat där! Ropade på sambon som ramlade ner från uthusloftet och berättade om skatten jag hade funnit! Ja nog fick vi oss ett gott skratt alltid! Inte hade jag väl i min enfald ens kunnat fundera på att dom hade lagt sina ägg i nässlorna! själv skulle jag inte gå in i nässlorna frivilligt...men så finns det väl en anledning till varför äggen låg just där, det är ju ingen annan som skulle vilja ligga där heller troligen, mer än hönorna då alltså....

Nu växer grönskan iaf! Som det växer i hagen! Lilla flasklammet Gabriel har varit jättelös i magen sista dagarna och fått återgå lite till flaskan igen och så har han fått lite medel mot just lös mage. Lite maskmedel har jag oxå petat i honom för säkerhetsskull. Man riktigt ser hur det knakar i gräset och ALLA lammen har plötsligt börjat växa ordentligt, även lille Malte som jag har kallat Palte för att han är så jätteliten...fortfarade ursöt med sina jääääätteöron!

Igårkväll fick jag till ett bra träningspass med Mint! Vad är väl bättre störning än familjen galen som spelar fotboll runt fötterna när man tränar lydnad? Kan man få ett bättre störningsmoment för koncentrationen? Skulle väl inte tro det....hon löste det fint, hon tappade huvudet nån enstaka gång när Chili kom farandes förbi som ett jehu med fotbollen i munnen, vilt lekandes med husse, men annars koncentrerade hon sig jättefint! Hon är ju trots allt valp ännu och en valp i trotsåldern....att då gå och koncentrera sig fot är ju faktiskt inte helt enkelt. Som avslut blev det en platsliggning med båda, tack för tipset Camilla!!!!!

Idag har vi inte gjort många knop faktiskt, jag har gjort klart det där stora bokslutet som sagt och tappade lite luften i helgen. Har mest gått och småplockat, städat lite i kaos och tvätthögar härinne, badade Mint igår och tränade som sagt lite. Fick en timme i solstolen idag medan ungarna rastade sina kaniner, tog med mig en bra bok ut och läste ut i solstolen, tror inte jag har suttit i den dom sista två åren och bara varit....i stan gjorde jag det ibland på sommarkvällarna, men där fanns ju då inte heller mycket mera att göra...här har det aldrig hänt!

Idag har vi dessutom gått en långtur jag och vovvarna, upp till grannbyn, förbi grannbyn och upp för nästa uppsättning backar! När vi kom upp för backarna gick vi ner igen, men det är lika kuperat upp igen så jag kan säga att det kändes i rumpmusklerna när vi väl var hemma...skönt att parkera dom i solstolen sen!

Nu får ni ha en go vecka allihopa! Här gör vi en rivstart imorrn, bara 3 veckor kvar på deklarationssäsongen nu!!!!!

3 kommentarer:

  1. Ha ha, de är påhittiga och hopplösa med gömmandet. Själv hittade jag ett gäng ägg i en kvarglömd tuss hö i hästarnas foderhäck.

    SvaraRadera
  2. Så sluga små hönor!! men nu är en härlig tid med alla små bebisar i hagarna,,
    ha en fin dag
    kram wivi

    SvaraRadera
  3. Hehe, den som söker den finner!! Tur att du inte körde över högen med gräsklipparen.

    Kramis!

    SvaraRadera