lördag 27 mars 2010

Lördagkväll!

Ja den här veckan har varit....hektisk full av förkylning och så har sambon fyllt år och vi har haft kalas. Dessutom så började hans födelsedag med att vi hittade vår tacka Alva liggandes nästan livlös i en av boxarna, medan dom andra tackorna mer eller mindre stod på henne. ...det var inte roligt alls. Hon hade fått ett lamm under natten och så hade hon ett döfött lamm hon inte hade fått ur sig och var ja bokstavligen helt livlös...min lilla lilla Alva...sambon agerade dock snabbt och fick ut det döda lammet och vi fick ut Alva ur boxen tillsammans med sitt lamm, Alva fick vatten vitaminer, kalk och lite kraftfoder och var snabbt rätt så pigg igen men väldigt väldigt ostadig. Lammet fick mat och tyvärr är det så att Alva inte alls känns vid sitt lamm, hon har varit uppe på natten och slickat honom torr och fin så tyvärr har väl nåt gått snett när hon då legat och inte fått ur sig det andra. Han har fått bli flasklamm och Alva går tillsammans med honom och två andra tackor nu, hon är på benen efter en bra insats av veterinären, tack gode gud för dom känner jag! Ovanpå det så har jag tagit mod till mig och börjat spruta henne själv, jag kände nej nu är det slutmesat, jag har haft en fruktlös sprutskräck ända sen barnsben och alltid sänt ner sambon att ge tackorna sprutor....däremot gav jag Flisa hennes blåtungevaccin själv, men lite i stundens hetta var det då...funderar jag närmare är jag mest rädd för att sprutan ska fastna eller brytas av...men nu har jag sprutat Alva tre dagar i rad och det går finfint...heja mig!

I veckan har jag dragit tråd, både jag och sambon och vi hoppas få klart sommarhagen snarast så vi kan släppa över korna...vi går och väntar på att Flisa ska kalva oxå det är spännande!!!!!

sen har jag tränat med vovvarna i veckan, det går så fint! Det är en fröjd att träna lydnad med Mint och idag körde jag ut Chili att leta upp en dummie som varit gömd hela vintern och idag fann hon den! Min duktiga kicka! Dessutom ringde dom från laholm idag, dom hade ställt in MH-t pga snö vi skulle varit med på så vi kommer med i april istället! Gissa om jag blev glad!!!!!

Förutom detta har det varit underbart väder ett par dagar, jag har passat på att vara ute, jag är fortfarande väldigt matt av min förkylning och har ont i min handled ännu...borde nog gå till doktorn faktiskt men är livrädd att dom ska behöva gå in och göra nåt....försöker vara rädd om den och hoppas den läker...

Ja och sen har jag jobbat lite, deklarationer och bokslut närmar sig men i början av veckan sa jag åt mig själv att är du sjuk är du sjuk...jag jagar gärna på mig själv och tar det varken lugnt eller vilar mig och går och bär på saker hur länge som helst, kör slut på mig själv bokstavligen...så nu har jag försökt vila denna veckan och så får jag jobba undan nästa vecka istället...jag måste lära mig att varva ner....

Ha en fortsatt go helg allihopa!!!!

Nu fyller snart världens absolut goaste unge 9 år...det är inte klokt vad tiden går fort!!!!

1 kommentar:

  1. Så jobbigt det är när djuren är sjuka men så härligt när allt går bra.

    Det låter så underbart med kor och får och alla djur, skulle också vilja ha kor och får.

    SvaraRadera