måndag 18 januari 2010

Summering av Mints första vecka i Tygared

nu är det snart en hel vecka sen jag hämtade hem detta ljuvliga lilla knytte från Himle...för ett underbart litet knytte är just vad hon är.

Resan hem gick lite skakigt som sagt, Mint spydde upp allt hon ätit under dagen och lite till...sen dess har hon åkt en hel del bil faktiskt och det går bättre och bättre, långa sträckor kan hon åka utan att bli dålig alls sen ett tu tre kommer det en liten kräkning men det lär ju växa bort...hon åker i min stora kattbur ännu, den är mer än stor nog åt henne och ja hon finner trygghet i den, första gångerna pep hon i den men det gör hon inte längre utan sover sig igenom resorna mestadels...

Chili och hon kommer som jag tidigare nämnt väldigt bra överens, chili är väldigt snäll och förstående och kan väl ibland ha ett tålamod som en ängel, trots att hon inte alls är den lektant jag faktiskt trodde att hon skulle vara. Tvärtom kan hon bli sur på Mint när Mint tycker sig vilja klättra upp i soffan eller sängen där Chili ligger. Då visar sig Chili från sin allra barskaste sida.

Findus var väldigt avvaktande först. Hmmm...inte en sån liten till tycktes han känna. Men nu går det jättefint och han är lika snäll farbror som han varit mot dom andra valparna, Mint kan springa efter honom men till skillnad från tidigare så är det så att han säger ifrån om han tröttnar, på ett snällt sätt vilket innebär att han ändå får lov att gå rundor i huset utan hon ens bryr sig lite...

Linnea är däremot inte fullt lika begeistrad i det lilla livet. Det funkar det gör det men hon hade mycket hellre varit utan en valp som står på golvet och tittar när hon sover, en valp som ska snusa på henne i soffan och en valp som går efter henne. Mint är däremot inte elak mot henne på nåt vis men är man honkatt, ja då är man helt enkelt honkatt...

Djuren därute har vi inte introducerat mer än hönsen ännu pga att kossorna går i samma hage som fåren gör och dom har nog inte lika fullt stor förståelse om hon skulle springa bakom och nypa dom i hasorna är jag rädd....Kossorna alltså. Hönsen tycker Mint är det absolut läskigaste som finns, visar det sig en höna, då springer Mint in. Hemska varelser.

Promenader har vi varit ute på en hel hög. Ett par har jag tränat med Chili, Mint har fått springa med och bara vara, igår fick hon titta på en dummie oxå, en spännande grej tyckte hon. Chili störs inte alls av den extra störningen och Mint bryr sig inte heller nämnvärt när Chili far iväg, hon stannar mycket hellre hos morsan.

Vi har börjat träna lite sitt och ligg i köket och så har vi tränat lite stoppsignal ute. Inte något avancerat alls utan mest att jag har blåst och så har hon fått beröm när hon har stannat. Hon har ju inte förstått den där signalen ännu men jag känner om jag börjar berömma dom båda när hon faktiskt stannar oxå så lär det komma helt naturligt sen, det blir en naturlig del av hennes liv eftersom Chili när vi är på promenad stannar stopp rumpa ner ganska bums! Chili behöver dessutom träna signaler så vad är bättre än att träna dom båda?

På det hela taget är vi jättenöjda men lilltjejen även om sambon konstaterade att hon började bli livlig. Det han menade var att hon börjar bo in sig och ta för sig men säger man åt henne så är hon väldigt lyhörd och går därifrån eller visar med all kroppslig tydlighet att förlåt, det var faktiskt inte meningen, typ visste inte. Hon har gjort lite olyckor på golvet men dom kan räknas på ena handens fingrar ochhon har förstått att när vi går ut då ska det kissas...väldigt skönt framförallt på natten då nattkissningen inte blir nån lång procedur alls. ut och kissa och in igen bara. Nätterna igenom sover hon, hon är dessutom inte alls så morgonpigg som Chili är och det är jätteskönt!

Chilis träning har gått framåt lite i veckan oxå då jag har börjat kasta dummie som störning när jag har blåst stopp på ett linjetag för att sen blåsa ut igen. Det har gått bra och jag känner jag måste ha flera såna störaövningar och komma ut på träning med andra hundar. Det är där vi tappar nu. Hade hoppats på att kunna vara med på samträningarna som SSRK har men först är det på lördagar när Hanna rider och sen är det på tisdagar när jag rider...får försöka få till nåt annat. Har hittat ett par WT till, tack Lotta ! Det blir det och sen blir det Malmö Int där båda hundarna ska ställas ut, innan dess ska vi till en annan Lotta och lära mig hur man ställer ut en border...

Rasbyte då? Jo det känns bra. jag har ju dessutom lärt känna en hel hög med nya goa människor som jag verkligen uppskattar och är glad för, utan vänner sinar världen!

Nu ska vi titta på spårlöst, sen är det sängen! Hanna har varit hos doktorn idag igen och fått ny medicin, uuuusch så trött jag är på alla hostor och sjukdomar nu!

Ha en skön kväll!

3 kommentarer:

  1. Kul att läsa om lillan :D verkar ju gå hur bra som hellst!!

    SvaraRadera
  2. Vilken liten söting = )))

    Ha en underbar helg!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Kikar in här! Har en halvsyster till eran lilla tjej, ska bli kul att följa er och se hur lika dem är;) Kan säga att min tös som nu blivit 10 mån var en riktigt terrorist som valp, hehe;) Lycka till med henne!

    SvaraRadera