tisdag 26 januari 2010

Prinsessan Mint hälsar att hon har matte runt sin lilla tass.....


...som familjens lilla prinsessa har ju då Mint fått sova i sängen...men numera klarar hon att hoppa ner från sängen och tar gärna små nattliga turer in på exempelvis Hannas rum, kanske där ligger en kvarglömd docka på golvet? Detta uppskattades dock inte av matte, som därför snabbt och lätt begränsade nattens rörelseytor till sovrummet och därför har fått båda hundarna till att sova lugnt istället för att leka och dessutom att få Mint att hålla sig i princip hela natten igenom. Jätteskönt.



Som prinsessa måste man ju dock ha en skön säng. Matte plockade därför raskt ner täcket som ändå låg ovanpå garderoben till ingen nytta och la på golvet, Mint har sovit som en liten gris på detta täcket dom sista två nätterna. Tidigt i morse hände det dock en liten olycka på täcket. Täcket bars därför ut och tvättades hängdes på tork över motionscykeln och ikväll när Mint skulle springa in med sitt ben i sovrummet var där inget täcke! Som mammas lilla prinsessa så får man genast service, matte sprang iväg och hämtade täcket! Ja jag riktigt såg på Mint att jojo, nu har jag dig om lilltassen :O).



Lite vett och fason dock får man lära sig som valp, även om man fortfarande är valp. Igår var Mints nyfikenhet lite fööör stor hemma hos Lasse och Lena när hon skulle titta närmare på Selmas kattungar och Selma låg kvar i korgen....Selma blev inte glad om man säger så men Mint klarade sig undan med blotta förskräckelsen. Det gjorde däremot inte Lena som fick åka till doktorn...när sen Mint kom hem igen så gick hon långa rundor kring Findus..där var ju en sån till fräsande sak även om han just för stunden inte fräste...detta var dock helt bortglömt i morse och jag kände därför att vi tar tag i det där bums! Så idag har Mint fått lära sig att inte ens snälla katter jagar vi...



och så har vi lagt två små korta korvspår, ett inne, ett ute. Ja det går alldeles utmärkt att spåra inomhus oxå, i denna kylan får man komma på inomhusövningar...



plus att vi har tränat kryp på köksgolvet idag oxå, den lilla damen har fattat övningen och kryper fint en liten bit.



Jag har dessutom testat av och påleken som Anna hade gjort med Grym och den funkar på Mint oxå, hon kan nästan varva ner så långt så hon lägger sig bara på ett fåtal gånger, det är man inte van vid om man har flat....annars är jag ju lite anti just emot att leka inomhus, just eftersom jag har en flat. Dom har oxå fått ett par tillsägelser ikväll att nej vi lugnar ner leken lite och Mint förstår bums utan problem. Chili är ju som sagt lite högre tempererad och hade gärna fortsatt men när hon väl har varvat ner så somnar hon som en stock...



Ja nu vill vi väl ändå ha vår...men imorrn och torsdag ska bli världens snöoväder säger dom...men sen kan vi väl få vår??? snälla? att kunna gå ut utan lager av kläder, kunna träna vad man vill utan att pulsa i snön, kastar man dummies nu så försvinner dom ner i snön....till och mer korvbitarna jag la ut till Mint i skogen idag försvann några av dom...



Ikväll var det ridning för mig, första för iår! Härligt och fantastiskt kul. Min totala okunskap om dressyr lyste igenom idag när Linda fick förklara en ganska enkel dressyrövning för mig, dressyr är vackert att se på men jag är ack så okunnig i ämnet. Men jag lyckades både förstå och få hästen att göra det och rätt så fint oxå, så då lärde man sig nåt nytt!



Nu däremot gott folk, nu är det sovdax!

3 kommentarer:

  1. Härligt att läsa Mint-rapporter :o)
    Här donas det också med inomhuslekar just nu, förskräckligt vad huttrigt det blir utomhus...
    Önskar våår, nu!

    SvaraRadera
  2. Kul att följa dig och Mint på bloggen. Ett fiffigt påfund det här med internet!

    Grym hälsar!

    SvaraRadera
  3. Så duktig hon är alla redan! Jag har oxå märkt att en vuxen hund lär yngre både bra och dåliga saker ..thihi..
    I dag är vi hund vakt till Semlan(Selma)och dom har ju så roligt ihop men visst märks det att en är flatte o en är vallhund,,för precis som du skrev är det ett fasligt röj fast man kommit utifrån....men visst blir jag lite sugen på en till men då är jag rädd att chivas blir helt döv...Ha en bra dag!!ut o plumsa snö
    Kramen wivi

    SvaraRadera