lördag 9 januari 2010

Lördag igen!



och inte många knop har jag gjort i denna dag....satt ett bröd på jäsning har jag gjort och gått en tur med hunden plus pratat lite med hönsen och klockan är fyra på eftermiddagen.....men man ska väl vila på lördagar ????



Jag håller på och tömmer skafferiet, därav allt brödbakande. Men jag har kommit på att det är rätt roligt att baka bröd så jag gör det så gärna, bara bröden blir bra!



Igår kväll kom så Figaro hem iaf efter ännu en veckas bortavaro. Varje gång han är borta så blir jag så ledsen över att nån har slängt ut honom som dom har och som jag har kämpat med att få honom helt tam för att få honom kastrerad och nu är det löptid och hur enkelt är det att få in honom då? Inte särskilt skulle man kunna säga....att vara så oansvarig så man bara dumpar en katt, VARFÖR säger jag bara, VARFÖR? Det är djurplågeri....eftersom han är ute och ränner oxå så blir han förvildad och rädd på en enda gång, det gör ont i hjärtat på mig att jag inte kan ha honom helt inomhus....



En annan sak som är roligare är att vi har börjat planera om lite härinne. Vi ska göra om ungarnas sovrum och göra ordning härute i tv-rummet där vi sitter, vi känner både jag och gubben att rummet är inte varken funktionellt eller speciellt snyggt....vi gjorde det för att få rum åt alla kidsen men nu känner vi att det går att göra det bättre på ett annat sätt. Ska bli lite skönt och roligt att få ordning härute, just nu är rummet varken roligt eller som sagt snyggt. Planeringen är nästan det roligaste :O).

När jag precis var ute och matade djuren så stod jag och funderade på det där med avel hur viktigt det är med rätt djur man avlar på. Vi hade fyra tackor hemma förra vintern och hela fårhuset, även om dom bara var fyra stycken, kändes helt förvirrat. Det var inte en lugn stund kändes det som ibland. nu är dom fyra slaktade och inte ens vår bagge är stingslig längre...alla är lugna och förnöjda, dom står och prasslar i sin halm och är jättenöjda...det är så skönt att se! Dessutom har vi dom alla i den jättestora boxen vilket innebär att kossorna oxå har gott om plats därinne. Det är ännu bättre. Dom har dessuotm äntligen kommit på att det är ganska skönt att vara just inomhus, dom går in på kvällarna och är inne, det märks tydligt på mängden dom lämnar efter sig därinne....till min glädje idag när jag stod där och kikade så stod jag och tittade på Lisa vår stora finullstacka och hon har faktiskt lagt på sig lite. Fick lite tips av Marie och Agneta vad jag skulle ge henne för att få upp hullet och nu verkar hon faktiskt gå åt rätt håll! Det är GULD med vänner, dom ska man ta väl vara på!



Ha nu en go kväll!




1 kommentar:

  1. Låter som en bra dag. Härligt med brödbak och superkul med omgörning av hemmet.

    SvaraRadera