lördag 5 december 2009

Imorrn är det andra advent - och två veckor till min födelsedag!

jag är som ett barn på min födelsedag varenda år! Läste på facebook om att Åsa en gammal hundkompis från Malmö är likadan och att nån av hennes kompisar tyckte att hon kanske var lite gammal för det? Men jag tycker inte det! för jag är då preciiiis likadan! Jag räknar ner varenda år och ser fram emot den dagen, jag har inget behov av nåt särskilt egentligen och dom sista 10 åren har jag en önskan och detär middag ute den dagen och bara lugn och ro, det är sååå skönt, men samtidigt så härligt att det här är min dag :O).

När jag var barn så var födelsedagen = nu är det snart jul. Jag hade en morfar och en farfar som INTE drog jämt och därför var det kalas för mammas sida ena dagen, pappas sida en annan dag, barnkalas en tredje, julpynt och fix en fjärde och sen var det ju jul! Julafton tillbringades sen på middag hos mormor, vi åkte efter middagen till pappa, gick till farfar från pappa och tittade på kalle anka för att sen åka hem igen till mamma. Efter kvällens paketer och mat kan jag tillstå att jag ofta gick ut med hunden när jag väl blivit så gammal....nån som har nån fundering om varför jag tvärvägrar fara rundor på julafton och helst vill ha lugn och ro på min födelsedag???

Snööööööööööööööööööööööööööööööö skulle jag oxå vilja ha, gärna en halvmeter :O) på både födelsedagen och till jul!

Idag har jag varit ute och tränat med Chili en tur, hon är inne i en liten trotsålder för tillfället, man märker så tydligt att hon testar lite gränser, både här och där. Idag kände jag att nu är träningen så långt kommen så nu är det dax att börja tänja lite gränser och sätta in störningar då jag känner att momenten sitter och det är dax att hon vänjer sig vid att det är jag som bestämmer vilken dummie som ska tas på vilket håll. Sagt och gjort. Husse satt och monterade ljusslinga utanför huset när vi gick iväg och jag la den första dummien nedanför huset på högersidan av vägen så att hon skulle kunna se husse när hon tog den och få honom som en gratis störning.. Det gick galant. ut och hem fort och lätt.

Nästa dummie la jag på vägen medan vi gick sen gick vi en bit, jag kastade in tre dummiesar i snåren på andra sidan vägen och sen skulle hon upp och ta den dummien jag först hade lagt ut. Där kom lite motsträvighet upp, hon hade ju dummien som var kastade färskast i minnet och hade inte sett den dummien jag lagt ut på vägen . MEN efter att ha nejjat henne på dom dummiena en gång så fick hon faktiskt upp linjen och for iväg och hämtade den som låg på vägen. Duktig flicka!

Sen körde vi lite sök på dom som låg vid vägen och gick vidare upp i skogen. Däruppe blev det ett par linjetag, varav ett ligger mitt på en äng utan ett enda strå att hänga upp linjen på men det tog hon galant. På vägen hem fick hon ett lååååångt linjetag där jag blåste stopp och sen ut igen, där fick hon för sig att gå ut 90 grader vänster, jag ropade på henne, blåste stopp och ut igen när hon var på väg tillbaka och nu följde hon linjen ut och tog den sista dummien! Efter det så var jag jättenöjd och ja jag kände, det tar sig!

Ha en fin andra advent allihopa!

Tjingeling!

1 kommentar:

  1. Låter som en trevlig träningsstund!! Här ligger jaktträningen nästan nere för tillfället. Det är som alltid mycket fokus på räddningen, och idag ska vi faktiskt träna tävlingsmässigt skogssök. Ska bli kul!

    Jag har motsatta minnen från julen faktiskt. Som jag minns det så var vi alltid hemma på julen, och mormor m fl kom till oss. Först tittade vi på Kalle anka, bara vi i familjen, och sedan blev det bråttom för pappa som skulle hinna mjölkningen och mamma som hade all matförberedelse innan gästerna kom. Sen kunde man knappast begripa hur länge de vuxna kunde äta innan det äntligen blev tomtedags. Åh, vad jag längtar tillbaka till de jularna!!
    Ha en riktigt mysig andra advent!!

    SvaraRadera