onsdag 9 december 2009

Brödbak och julglädje

Nu börjar det faktiskt dra ihop sig det är bara 2 veckor kvar....jag har nääästan alla julklappar klara faktiskt, jag har några jag inte har köpt men jag vet vad och vart jag ska köpa dom så jag får väl helt enkelt bege mig och köpa dom, sen är den biten klar.Julbreven till kunderna är utskickade, bara dom till vänner och bekanta kvar. Förra året köpte jag julkort i tron att jag inte hade några kvar sen föregående år, sen hittade jag julkort på jag tror det var 3 ställen...stod idag och kikade på julkort från Bris men tänkte jag får stödja Bris nästa år, jag köpte julkort från cancerfonden för bara nån vecka sen....

Julgodis ska göras. Litegranna. Men det gör jag veckan innan jul annars är det uppätet till jul...och julmaten gör vi oxå innan jul precis. Tomtarna ska upp och julgranen. Köpte jag julgransbelysning förra året? Jag har alldeles för mig det men minns inte var den är? vi tog in den vi hade ute förra året men jag är som sagt nästan säker på att jag köpte en belysning men vart i gudarna har jag lagt den??? Hur förvirrad är jag kan man undra...

Jag tror alltså jag har hyfsat koll på läget faktiskt. Julkänslan har inte helt befunnit sig men det gör den sällan före Lucia. Iår får vi ett riktigt Luciatåg i form av Lucia på Lucia, på ridhuset. ska bli jättetrevligt!

Igår var det apropå ridhuset ridning igen och det är så fantastiskt kul! fick en något lite lättare häst igår och det kändes en markant skillnad, förra gången kände jag ungefär som att jag höll på att dö på vägen där ifrån. Nackdelen är ju att igår tog jag i lite mera och koncentrerade mig lite bättre på sitsen vilket gjorde att jag hade ont i ryggen så jag trodde den sprack i dag....sen dessutom har jag hostat både idag och igår och det gör ju sitt till i ryggen, och axlarna värker. Men benen känns rätt okej den här gången. Tänk vad man utsätter sig för, men roligt är det!

Idag har jag jobbat, och så har jag bakat bröd. Fick kanontips av jenny i somras och dom följer jag och ja bröden idag tror jag aldrig har varit så bra förut! Baka bröd förut var för mig att göra rena mordvapen, dom hade klubbat vem som helst. Men idag blev dom alltså kanon!

Nu är det inte långt kvar, innan lilla Mint kommer hem! tänkte först Millie men insåg detär för likt Chili....och familjen var inte helt begeistrade i det namnet. Så det fick bli Mint istället, med Chocolate före, samma tema som Chili eftersom vi då får döpa våra vovvar själva! Vi längtar, var och köpte koppel åt henne idag, ett rött retriverkoppel :O)

Må väl allihopa och var rädda om varandra!

7 kommentarer:

  1. Det känns nästan overkligt att det är julafton om två veckor. Längtar till all god julmat, finns ju inget smaskigare!

    Vilket fint namn ni kommit på, Mint. När får ni hem lilla Mint?

    SvaraRadera
  2. Va mysigt med en liten bebis =)
    dt är så mysigt med alla flingor på sidorna,men tassarna på den andra sidan va hmm mycke sötare undra varför..men jag har inte listat ut hur man gör ännu.. är inte så haj på datorer..Imorgon åker jag o en kompis till dina trakter vi ska en sväng till Mariette o långt ut i skogen till en gm ladugård med mysiga saker Egen tid heter dt thihi..Va spännande med en kalv nu min syster har en sv tjur o hoppades på sv kalvar men dt blev endast en...men hon är inte så duktig på att rykta dom hon skulle men vågade nog inte hehe.
    Ha en bra dag kramilikramen

    SvaraRadera
  3. Chocolate Mint
    ska bli spännande att få följa denna lilla dam.

    Nu har jag bara en ridlektion kvar för denna termin. Fattar inte hur fort tiden går.
    Tack och lov får jag ingen träningsvärk längre.

    Ni får ha en underbar helg!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej!
    vad duktig du är som bakar bröd! Finns inget godare än hembakt! Man blir liite trött på köpebrödet..hmm...

    Och bra verkar du ligga till med julförberedelserna , skönt!!

    ****

    Du menar Gerbera keramikformarna (som är sååå väldans fina!), vilken färg är det som står på önskelistan?

    En riktigt mysig lucia!!

    Kram mariette

    SvaraRadera
  5. Önskar Dig en underbar Lucia och 3:dje advent!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Du verkar ju ha koll på läget! Här råder motsatsen kan jag tala om. EN enda klapp är köpt (ska iofs inte köpa så hemskt många) och jag har inte ens tänkt ut var, vad och när :-/ Men detta är likt mig och det brukar lösa sig till slut. Lite julgodis måste det bli, men det får vänta för jag KAN bara inte börja frossa redan nu!! Det får vänta ytterligare en vecka. Har hittat ett recept på lakritstryffel som låter både enkelt och helt fantastiskt gott =)
    Ha det gott!

    SvaraRadera