onsdag 9 september 2009

Ny vecka, nya tag!


Nu har nästan halva veckan gått. Söndagen bara for förbi, jag tvättade, städade, eldade i pannan, klippte gräs, fyllde på vatten till kossorna och en massa annat sånt där plock som ska göras. Hanna hade en kompis här så dagen gick i ett huj. Gick och letade efter mina två hönor men inte ens en fjäder har jag hittat.
I måndags var det ny vecka nytt jobb. Var inne i stan på förmiddagen och släppte sen ut både katt och höns när jag kom hem. Dom stora hönorna släppte jag ut redan på morgonen. Gick omkring som i dvala hela dagen och bara var, jättetrött var jag men när jag sen kom hem så skulle jag bara det, skulle bara det och ett tu tre var det mötesdax nere i laholm på kvällen. Åkte vid fem och släppte av Hanna hos Sofia. Efter mötet skulle jag hämta Hanna och Mattias körde hem, han kom ju från jobbet dit. När vi kom hem så undrade han hur många hönor vi egentligen hade? Åtta skulle dom ju vara men när han stängde till hönshuset var dr bara sju!!!!! Ååååå så ledsen jag blev! Min vetefärgade goa höna var borta! Hade så sent som på eftermiddagen bara suttit här ute på trappan och tittat på henne, hon är ju så vacker att se på! Jag och Hanna tog en ficklampa och gick ut och ropade och lyste men inte ett spår...paniken växte! VEM snodde våra hönor???? Räven kommer ju alltid tillbaka men dom få timmarna vi varit borta? och så tidigt på kvällen??? Ja frågorna var många och ledsenheten stor när jag la mig i måndags kväll.
Igår var jag i FAlkenberg på dagen och åkte om Jenny och skulle hämta halm på vägen hem. Jenny hade dock inte skurit upp den men en påse med tomma barnmatsburkar fick jag med mig hem. Mattias log när jag kom hem med första omgången men dom är såå bra att ha sylt i! och att frysa småportioner av exempelvis äggvita och sånt i! Perfekt!
Sen när jag kom hem skulle jag klippa klart gräset på framsidan. Hela tiden satt jag och glodde purket in mot skogen, jag släppte ut hönsen en liten tur medan jag ändå var ute själv. Irriterad och trött var jag och ledsen. Efteråt skulle jag gå ner och fylla på vatten till korna och hela flocken hönor hade sprungit före mig ner i fårhuset bara en liten stund tidigare. Gissa om jag blir snopen när jag kom ner i fårhuset och där var hon, min höna! Har aldrig blivit så glad åt att se en höna och grät en liten skvätt när jag satte mig ner på huk och pratade med henne!
Ja sen blev ju dagen mycket lättare att hantera men jag har ändå bestämt mig för att sätta upp min rosenspalje mot skogen som jag tänkt, den hindrar iaf smygande i skogspartiet och bara slänga sig ut och fånga en höna om man är räv...
Det är märkligt det dr med djuren. När vi var på mallis nu så var där ett parti nedanför hotellet där dom hade satt ut mat åt katter. Där stod två klätterställningar oxå, nåt våra barn hade lite svårt att förstå. Hade katterna inga hem? och nej det har dom ju inte, dom har ju inte alls den statusen som hos oss. Varje kväll kom det en katt till hotellets matsal och strök sig, troligen var han huskatt på hotellet...han var iaf stor och go så honom gick det ingen nöd på. Det vi såg på rhodos var ju dock lösa hundar men det såg vi inga på mallis, däremot många som rastade sina vovvar! Det var lite härligt att se!
Sen såg vi ju får och vi konstaterade att skulle våra får släppas på det betet skulle dom få spader! Jumjum skulle inte ens gå ur transporten kom Mattias fram till...men ändå, trots torkan och det bruna gräset såvar inte fåren jättemagra som man kanske kan tro utan såg ändå ganska välmående ut faktiskt. Dom är ju lite gråa av allt som viner omkring dom men som sagt runda om sina magar. Det är ju fantastiskt hur djuren kan anpassa sig till miljön runt omkring får jag säga! Såg inga kossor där men dom har kanske inte några kor på mallis? Man är helt för dåligt insatt...
Igår fick jag boken om att leva med vallhundar och idag kom tidningarna från svenska vallhundsklubben. Valpen jag funderade på kom jag fram till att den hamnar helt fel i tid, den hamnar i januari och då känner jag att jag tar mig hals över huvud. Det är lammsäsong, bokslutssäsong och nej, magkänslan sa att jag tar mig vatten över huvud. Så is i magen och vänta ut nästa kull som känns bra. Det är ju egenltigne inte någon panik heller med en vallhund, ännu så länge har vi inte fler får än att dom kommer med spannen....
Nu ska jag däremot ta kurs mot soffan, ska kika på hells kitchen som vi spelade in igårkväll och sen ska vi kolla idol!
Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar