tisdag 4 augusti 2009

En härlig dag med mycket uträttat!

det är precis vad jag har haft idag! Dagen började med att jag vaknade innan klockan, hade ställt den på åtta. Klev upp och åt frukost, väckte Hanna och sen åkte vi neråt Svenshult för att hämta Mimmi och Susanne för vidare transport till Jenny och hennes blomrabatter. Jenny fick en del växter av mig i mina gamla hus och nu när jag hade rabatter att fylla så kom jag på att jag kan knycka lite där...Jenny tyckte däremot jag kunde knycka mycket då inte tiden räckte till för henne så sagt och gjort, vi fyllde hela bilen. I rabatterna syntes knappt några hål så vi får väl ta en tur till lite senare kanske...

Sen åkte vi om bageriet i snöstorp och köpte kakor. Köpte fudgerutor som är så smarriga så jag skulle nog kunna äta tills det rann ur öronen på mig faktiskt...vidare till stadsbondgården, där hade inte varken Susanne eller Mimmi varit tidigare, Hanna guidade friskt och jag gick och kikade, pussades med ett russföl och stod och kikadepå en kull kattungar dom hade i en box.

Väl tillbaka i Svenshult så fikade vi innan jag styrde kosan hem igen och började gräva upp min nya rabatt vid ena sidan på hundgården. Jag har tröttnat på grått galler så nu skulle det bli rabatt och det tog en stund men fint blev det! Fick ner alla plantor oxå, fick satt något i stenröset oxå faktiskt. På köpet fick jag gjort iordning både hos kaninerna och hönorna, jag använde gödseln i rabatten...jättehärligt!

Under dagen idag har jag hunnit med att rykta Flisa oxå, hon såg ut att behöva lite omvårdnad, hon stod som ett ljus och kalvarna kom gåendes dom tittade med stooooora ögon på vad jag gjorde...

Sen gick jag och satte mig mitt på gräsmattan och pratade med svarthönskycklingarna, rätt som det var kom en av blommehönskycklingarna och satte sig på axeln på mig, gissa om jag blev snopen! Den satt där en bra stund, tyckte nog att jag passade fint som sittpinne!!!! Det är då man uppskattar livets goda, just att en liten kyckling känner sånt förtroende så den både hoppar upp på axeln och sen sätter sig där och vilar...jo jag kände mig väldigt lycklig där jag satt!

I helgen var vi på byafest först i lördags, det var kanontrevligt!!!!! Vi höll till hos Lena och Lasse i deras lada och ja det var på det hela taget vansinnigt trevligt och goa glada människor och ja jag skrattade ju emellanåt så jag tjöt! Tack Lena och Lasse för ett jättehärligt arrangemang!

Sen i söndags var det sökträning och Chili fick gå sist eftersom hon är på G att börja höglöpa. Jag måste säga att jag är stolt över min lilla tjej, första skicket vet jag inte hur jag tänkte men det var mitt fel, jag riktade inte upp henne som jag skulle plus att jag hade gruppen ståendes precis bredvid mig, jag borde gått en liten bit ifrån dom, för hon gav sig iväg men tog en runda och tog nog doften av Mia i vinden, men jag kallade in henne och sände henne igen och det gick galant! Sen sände jag henne tre gånger till och alla tre gångerna gick hon klockrent ut och skötte sig galant! Hon är så duktig!

När vi kom hem åkte vi och badade och jag simmade 600 m, jag börjar få till flåset nu! Känns dessutom direkt i magen, den lugnar sig och är bara helt piano! Är kanon!

Igår var jag och Chili på klubben och tränade lydnad. på många klubbar får man inte vara när man har löptik men i Markaryd får man, men jag tränade mest i lilla fållan vi brukar köra inkallning i. Jag vet ju själv hur kul det är att gå med hanhund när man har haft en löptik på plan...

Började köra framförgåendet och med Zorro vet inte minst Jenny hur svårt JAG hade att fatta det momentet, hur jag skulle göra, hur jag skulle bete mig! Vi stod och tränade framförgående jag och Jenny i ett ridhus i Slöinge förrförra vintern och till slut förstod jag! Med det i bakhuvudet satte jag igång Chili och efter att ha sänt henne på synlig belöning ett par gånger med betoning på sakta så förstod hon även om hon inte såg bollen utan att jag ställde mig bakom och sa framför. Det gick jättefint! Avslutade med att *gå linjen* ett par gånger och lägga ut en belöning och sen vända upp och säga framför och ja hon gick! Det gick fint! Körde hopp nu oxå och det sitter! Känns jätteskönt! och så körde jag lite platsliggning med bara Chili, det gick oxå fint!

Nu e det kvällen och imorrn kommer Maria med familj som vi köpte Olof av, ska bli sååå trevligt! Ska gå ut och sätta mig på motionscykeln sen blir det nog inte mycket mer än middagslagning här idag!

Tjingeling!

1 kommentar:

  1. Kan du inte lägga ut några bilder på svarthönsen? Vore kul att se hur de ser ut nu!
    //Maria

    SvaraRadera