torsdag 30 juli 2009

Semestern går mot sitt slut...

Ja semestern börjar lida mot sitt slut...jag ska vara hemma hela nästa vecka oxå har jag iofs tänkt, ska jobba lite hemma och försöka få undan lite mera stök härhemma oxå och framförallt vara hemma med Hanna så hon kan vara hemma och ta det lugnt och bara ha sommarlov. Ett sommarlov som var sååå långt framför oss när vi stod i kyrkan på avslutningen men som nu bara är några veckor kvar på! Det är nästan hemskt! Det har gått sååå fort!

Idag har jag kokat lingonsylt, fem burkar blev det i stor modell, ja två lite mindre och tre lite större för att vara exakt. Smakade gott gjorde det och jag ska försöka ut och plocka lite mera innan dom är slut. Blåbären har jag gett upp på nu, det är fullt i frysen redan, jag behöver en till....blotta tanken på om vi får hem ett vildsvin, jag får åka bums och köpa ny frys då!!! Problemet är att jag vet inte helt vart jag vill ha den...

Vad har hänt på semestern då? och i sommar??? jo vi har ju haft våra fina får på¨bete. Fått hem vår nye bagge Olof som är en vacker gosse, honom ska bli kul att se vad det blir för lamm efter. Nya betet är kanon för alla fåren, dom behövde lite kraftigare bete. Har hittat en gammal gödselspridare på blocket, får se om den är kvar, skulle behöva ut med en sån på mina egna hagar en sväng på våren känner jag och gödsel har vi ju....nästa år ska vi antingen sätta ström eller nät på betet, vi har haft några damer som har gått ut ur hagen men skam den som ger sig! Fårnät är ju bra i all ära men om dom lär sig krypa ur nätet, vad gör man då? På det viset är strömmen bättre...jag är i valet och kvalet, ska se om jag kan få tag på begagnat och sätta upp kanske, det är ett himla jobb men kanske kan man ta en bit i taget???? Kanske...vi får se.

Dom andra baggarna har ju flyttat till Laholm, såg dom idag och dom verkar ha det fint där dom bor. Dom har nya fina hagar med nya fina rejäla stolpar, ibland känner jag att jag oxå har lust att bara riva det gamla stängslet och sätta upp nytt med ordentliga stolpar, ordentliga hörnor...

Sen har jag börjat i trädgården igen. Har fått upp lite solcellslampor i en rabatt bara för att testa och det blev faktiskt jättebra. Jag vill inte ha mörkt kompakt mörker, ska sätta upp några fler såna solcellisar tänkte jag. Sen har jag planerat om kaninburarna så nu ska jag äntligen försöka komma till skott med dom! ska sätta upp en ny rasthage och göra en rabatt utanför nätet plus en utanför hundgården, tycker det ser sååå trist ut med galler så jag tänkte sätta lite högre växter där!

Har flyttat två rhododendron buskar oxå och gud så förvånad jag blev! Tänkte dom är sååå stora så det är klart dom är urjobbiga att flytta men det var dom inte! Inte ens att gräva upp! Vips så var dom uppe! Har satt dom i slänten, rhododendron älskar ju vatten så dom får bo där! Även där ska det upp ljus och så har jag satt kärleksört där! Där är så fin slänt med så fina stenar och en gammal gång, jag skulle vilja lyfta upp den och lyfta fram den, den är synd att den ligger gömd! Får se hur långt jag hinner i sommar!

Sommarens stora bravad har min goa lilla tjeja gjort, hon tog sitt första simborgarmärke i veckan, gissa om mor blev stolt som en tupp!!!!! Härliga goa tjej vad ska det bli av dig!!!

Ska förrästen sätta oss i skolbänken i höst både jag och sambon igen, läsa en kurs i skogsvård, det ska bli spännande!!!!

Ja en hel semester på några rader, tänk vad tiden går fort!!!

På söndag har jag tänkt vara med på sökträningen och i slutet av augusti kommer Maria hagström ner och ska ha clinic, gissa vem som har anmält sig!!!! sen måste vi bara sätta spurt på lydnaden oxå, någon har fått för sig att vi ska tävla lydnadsklass I i oktober...och så var det det där spårprovet, det börjar bli dags känner jag! Var väl bara ett år sen jag anmälde mig...*jag gör det sen* stämmer väl in på mig...

Tjinngeling!!!


2 kommentarer:

  1. OJ, en hel semester snart slut... förr var vecka 31 sista veckan på ledigheten, precis som du, men nu är det annorlunda, även om 1,5 år också går snabbt ;) Fast visst e det skönt att få vara hemma o "röja" med div olika uppdrag! av någon konstig anledning kommer det bara nya uppdrag hela tiden med hus..?!
    Ha de fint o lycka till med sökträningen!
    vi ses på clinicen, I will be there =)
    KRAM
    Helena

    SvaraRadera
  2. Hej Vännen!

    I dag har jag äntligen börjat min semester, syntes ju på vädret. Strunt samma - det är skönt att bara få vara ledig.

    Så det är dax att tävla.
    Tycker du ska anmäla till schäferhundklubbens lydnadstävling den 5 september. Är för alla raser, lkl I och II, på Oskarströms Brukshundklubb.
    Mer info www.oghalmstad.com
    Jag ska ha anmälan senast den 21 augusti.
    Går bra att anmäla via mail.
    Nu väntar jag på din anmälan.

    Jag hade tänkt anmäla mig till Maria Hagström men en av mina kurser är samma kväll.

    Ha det.....hälsa familjen.

    Kram Lisbeth

    SvaraRadera