onsdag 8 juli 2009

Konservering av sommaren pågår...







idag efter jobbet for jag och Hanna ner till Lennart och plockade av lite fläder, med betoning på lite, det var nästan överblommat men jag älskar ju fläder...så lite fick det bli. Åkte och köpte citroner på vägen hem och väl hemma åkte blommor och citroner ner i en bunke och så kokade jag socker och vatten och sen in i kylen.




Efter det tog vi en tur ut i skogen jag och Mattias och Hanna. Som Mattias sa, det är balsam för själen! Plus att blåbären iår bokstavligen dräller i skogen och är relativt stora! Nästan två liter blev det på lite drygt en timma....och av det har jag gjort 7 burkar sylt precis! Det är inte utan att man känner sig lite huslig...


Under tiden har jag planterat blommor, blomman jag fick av dig Maria den växer så det knakar! Eller dom rättare sagt! Idag fick dom en stor kruka och pryder sin plats på verandan!!! Ska bli jättespännande att se vad det blir av dom!


och så har vi släppt ut svarthönskycklingarna på grönbete idag! Det tyckte dom var jätteskönt!Var ett helt annat lugn än det varit i lilla buren sista dagarna, jag har tyckt att dom växer lite långsammare än dom andra hönsen gjorde men det är nog mest inbillning! Dom verkade tycka det var jätteskönt att gå där i gräset och gotta sig, dom och fick Isak komma ut en runda oxå!!!!
Nu skiner solen och jag sitter inomhus, det går inte an!!!
Tjingeling!
Meddelande till min gubbe som sitter på jobbet och som han säger *basar*;
Älskar dig, skynda dig hem!!!!!

1 kommentar:

  1. Raserna växer allt lite olika och svarthöns bla tar fart vid ca 8 veckor lite mer i tillväxt. De är ju attans små när de kläcks jämfört med ex lohman o stora raser.
    Ohhh jag orkar inte plocka blåbär synd nog. Det är sååå långtråkigt:) maken plockade en liter åt oss igår när han ändå var ute med hundarna.
    Har inte hunnit varit huslig just nu så jag fryser ner våra vinbär,krusbär,blåbär sålänge.

    Kramis Lotta

    SvaraRadera